Microsoft köper Activision Blizzard

Inkluderar bland annat "Warcraft", "Diablo" och "Call of Duty"

Med tre miljarder människor som aktivt spelar idag är spel nu den största och snabbast växande formen av underhållning. Idag tillkännagav Microsoft Corp. planer på att förvärva Activision Blizzard Inc., en ledare inom spelutveckling och utgivare av interaktivt underhållningsinnehåll. Detta förvärv kommer att påskynda tillväxten i Microsofts spelverksamhet över mobil, PC, konsol och moln och kommer vara viktigt för metaversen.

Detta inkluderar ikoniska franchiseavtal från Activision, Blizzard och King-studiorna som ”Warcraft”, ”Diablo”, ”Overwatch”, ”Call of Duty” och ”Candy Crush”, förutom globala eSportaktiviteter genom Major League Gaming. Företaget har studior runt om i världen med nästan 10 000 anställda.

”Spel är den mest dynamiska och spännande kategorin inom underhållning på alla plattformar idag och kommer att spela en nyckelroll i utvecklingen av metaverse-plattformar”, säger Satya Nadella, ordförande och VD, Microsoft. ”Vi investerar djupt i innehåll i världsklass, community och molnet för att inleda en ny era av spel som sätter spelare och skapare först och gör spel säkert, inkluderande och tillgängligt för alla.”