Motorola ger heads up om säkerhetsrisker i ny kampanj

Pushas genom en klädkollektion med t-shirts

47% av alla svenskar har utsatts för minst ett bedrägeriförsök via mobilen under det senaste året – och det har visat sig att yngre tar större risker än äldre online, något som kan få allvarliga konsekvenser. Nu lanserar Motorola kampanjen When Trust is a Must för att öka medvetenheten bland användarna.

Ett snabbt snedsteg som en klickad länk eller en nedladdad fil kan riskera stulna pengar, bilder, känslig information, eller rentav en kapad identitet. För att påminna om hur olika attackförsök kan se ut, har Motorola därför tagit fram en kollektion med tre olika t-shirts som alla illustrerar några av de vanligaste bedrägerierna. 

På oversize t-shirts ser vi olika tryck med animationer och text som lyfter just detta. Bland annat syns chattloggar med meddelanden som innehåller skumma länkar, mail från ”kundservice” som i egentligen är scammers som vill nå din information, och en länk som lyder ”only dead phish follow the stream link”. Samtliga plagg har en avslappnad design med en ungdomlig och digital känsla, och anammar samtidigt en tidig 2000-tals vibe i looken.

Många av attackerna som sker via mobilen består i bedrägeriförsök där cyberkriminella tar kontakt med användaren via mail, sms eller samtal. När stora shoppinghögtider såsom Black Friday och julhandeln närmar sig ökar också risken för att bli utsatt – då bedrägerier i form av bland annat paketaviseringar ökar markant. 

För oss på Motorola är det viktigt att hitta nya vägar att kommunicera vikten av säkerhet på mobila enheter, säger Oscar Thunström, Nordic General Manager på Motorola. Vi, likt andra i vår bransch, gör mycket för att säkerställa att tekniken håller måttet men i slutändan är det väldigt starkt kopplat till vilket beteende slutanvändarna har för att riskerna att bli utsatt ska minska. Här behöver vi arbeta tillsammans för att öka medvetenheten ännu mer. 

Kampanjen är utvecklad av kommunikationsbyrån Archetype, som har tagit fram ett koncept för att Motorola ska nå ut bredare till slutanvändarna kring frågor kopplade till säkerhet på mobilen. 

”Vi på Archetype är vana att arbeta frågedrivet då vi har våra rötter från att jobba med PR, säger Isabelle Evers, seniorkonsult på Archetype. Motorola är en väldigt uppskattad partner till oss och att tillsammans få arbeta fram detta från idé och koncept till att vi nu lanserar en kollektion tröjor för att öka medvetenheten hos konsumenterna har varit både roligt och givande.” 

Tröjorna går att beställa kostnadsfritt via hemsidan mototrustisamust.com för att upplysa om #trustisamust. Spana in bilder på plaggen ovan!