MR PORTER tar in Gallery Dept. för unik kollektion

Hypade märket blir tillgängligt hos en större återförsäljare för första gången

LA-baserade Gallery Dept. grundades för att återanvända vintageplagg och omtolka mode som ett kreativt medium, utan att tumma på kvaliteten. Märket leds av konstnären Josué Thomas, som tillför sin egen rebelliska touch i varje plagg och även deras collabs. Märket har sedan starten 2017 blivit populärt bland allt från artister till fotbollsspelare och hyllats på modeveckor för sin nytänkande approach till streetwear.

MR PORTER är en plattform och online-butik med fokus på high-end med stil. Märkeskläder är deras grundsten så därför har deras nya kapselkollektion med Gallery Dept. en distinkt känsla av samarbete. MR PORTER och Gallery Dept. arbetade tillsammans under hela processen och skapade en kollektionen med syftet att föra den skräddarsydda upplevelsen från Gallerys annars väldigt lågmälda LA-butik till en global onlinepublik.

”Kollektionen är en hyllning till den långvariga relationen mellan våra två varumärken och det är första gången Gallery Dept. har arbetat med en återförsäljare av den här storleken. Vi ville därför att kollektionen skulle sträcka sig längre än till de obligatoriska logotyp-plaggen och visa bredden i Gallerys utbud”, säger Daniel Todd, inköpschef på MR PORTER i ett pressmeddelande.

I linje med varumärkets etos att upcycla vintageplagg är många plagg i kollektionen helt unika med vintage eller deadstock-tyger. Denim är såklart även centralt som en referens till varumärkets bakgrund av att upcycla vintage Levi’s 501-jeans. Självklart finns även några av de ikoniska hoodies & t-shirtsen från Gallerys arkiv tillgängliga, ”Art That Kills”-slogans och handspridda färgstänk.

Hela kollektionen finns tillgänglig nu på MR PORTERs hemsida, med priser från 2 722kr till 45 634kr (€235 – €3,945).