MrBeast stämmer företaget bakom hans burgare

Den enormt populära Youtuberns matkoncept kom bl.a till Stockholm, men kritiserades för att vara närmast oätbar

Enligt Bloomberg har nu 25-åriga James ”MrBeast” Donaldson stämt företaget bakom hans projekt MrBeast Burgers. Youtubern, som har näst mest prenumerationer på plattformen (172 miljoner på sin huvudkanal), har gjort sig känd för att genomföra projekt i stora skalor som ofta involverar att han ger ut pengar. Hans egna burgarställe började likadant med en restaurang i USA, där han till en början gav ut burgare och pengar. Konceptet växte sig sedan till en global nivå genom företaget Virtual Dining Concepts (VDC), vilka han nu stämmer över kvaliteten på maten.

MrBeast Burger drivs från befintliga restaurangkök, genom att helt enkelt ge dem material till att skapa menyn oavsett vilket kök det gäller. Detta gjorde det möjligt för att verksamheten att öppna globalt via större appar för matleveranser som Foodora och Uber Eats, varav Virtual Dining Concepts skulle ansvara för att restaurangerna får rätt produkter. Ett så kallat ”Ghost Kitchen”, vilket sågs som ett bra alternativ för restauranger som förlorade intäkter under Coronapandemin.

I Sverige har tjänsten inte kritiserats lika mycket som på andra platser. Den lanserades genom Foodora tidigare i år i Stockholm innerstad, Linköping, Örebro, Uppsala, Bandhagen, Huddinge, Järfälla, Danderyd, Karlstad, Sollentuna, Södertälje, Tyresö, Mölndal, Borås, Handen, Kista, Tumba, Malmö, Partille, Helsingborg, Västerås, Vällingby, Bromma, Gävle, Norrköping, Täby, Varberg och Göteborg.

”Med tanke på att kvaliteten du får är jämförbar med den du får hos originalrestaurangen så får du själv avgöra om du vill betala extra för att få just en MrBeast-burgare”, säger rutinerade recensenterna Burgerdudes om upplevelsen i Sverige.

Enligt stämningsansökan som Bloomberg fått ta del av stämmer MrBeast VDC för att de misslyckats med att åtgärda problem med matkvaliteten, trots den överväldigande negativa kritiken från kunder under de senaste månaderna. I stämningsansökan beskrivs både kommentarer från fans och negativa recensioner som kallar maten ”äcklig”, ”motbjudande” och ”oätlig”. MrBeasts team anklagar även VDC för att ha varit mer fokuserat på att snabbt expandera varumärket och använda MrBeast Burger för att landa fler partnerskap med kändisar. Dessutom ska de ha använt MrBeasts likhet och registrerade varumärken på sociala medier utan tillstånd och utanför omfattningen av det ursprungliga avtalet för partnerskapet.

MrBeast och hans juridiska team ber nu domstolen att ogiltigförklara affärsavtalet som lanserades 2020. Som svar på stämningsansökan har Virtual Dining Concepts kallat ansökan fylld med ”falska uttalanden och felaktigheter”. De påstår även att MrBeast nyligen försökte förhandla fram en ny affär och när hans ekonomiska krav inte uppfylldes vände han sig till ”mobbningstaktik”.

Situationen utvecklas löpande så håll koll på dopest.se för det senaste framöver!