Nyligen skrev vi om New Balance senaste  sneaker "997H". En ny silhuett som är baserad på den klassiska modellen "997" vilken släpptes år 1991. Skorna släpps ihop med en track-suit som hämtar inspiration från 90-talsarkiven.

I samband med den nya kollektionen lyfter man fram New Balance mantra "Fearlessly Independent", som syftar till att lyfta färgstarka individer för att inspirera andra att utmana normen, våga stå upp för förändring och fortsätta vara progressiva.

Detta genom att att låta unga, orädda svenska kreatörer ta plats och visa omvärlden sin kapacitet. Kampanjens ansikten utåt är artisten Felix Sandman, den tidigare FO&O-medlemmen som numera står på egna ben. Som första steg i den kreativa förflyttningen släpper man en musikvideo till Felix Sandmans låt "Miss You Like Crazy" där man samarbetat med setdesigner och neonkonstnären Josefin Eklund.

"Det känns asfett att ett så stort varumärke väljer att satsa på unga kreatörer genom att lyfta våra historier och vår konst. Jag gillar att New Balance vill lyfta sitt budskap genom min historia. Min kärlek för sneakers gjorde det enkelt för mig att tacka ja till det här samarbetet" säger Felix Sandman.

Felix Sandman har, trots sin unga ålder och på kort tid, nått stor framgång och har en stark drivkraft och vilja att förändra. Han tillhör det TEN Music Group och är högaktuell med en av huvudrollerna i Sveriges första Netflix Original-serie, ”Störst av allt” som släpps i vår, men premiärvisas redan 15 februari på Berlins filmfestival.

"Det finns många talangfulla individer i Sverige som driver samtal, kultur och utveckling framåt på olika sätt. Genom vår lansering av 997H utökar vi vårt samarbete med unga och orädda profiler, inte bara inom sport, utan nu även inom kreativitet och musik. Detta är ett första steg i vår varumärkesförflyttning och vi har stora ambitioner framåt" säger Hanna Löfberg, marknadsansvarig på New Balance.

Sneaker-originalet 997 släpptes första gången 1991. Nu moderniseras och uppdateras den för att möta dagens efterfråga inom sportdrivet mode med inspiration från 90-talets trender och looks. 997H kommer i fyra olika färgställningar, är utrustad med en uppdaterad sula och en smakfull överdel i mocka med stilrena detaljer i läder och mesh. Tillsammans med skon släpps även två tracksuits, som följer samma tema, i unisexstorlekar. 997H-kollektionen släpps hos utvalda återförsäljare den 2/2. Priserna ligger på 899 SEK för sneakern, 699 SEK för track pant och 749 SEK för windjacket.