New Black lämnas över till nästa generation

New Black säljs efter över 10 år inom svensk streetwear

Det svenska klädmärket New Black grundades 2010. Sedan dess har de spelat en betydande roll inom svensk streetwear. Nu går New Black in i en ny fas när grundarna Andreas Ramos Undén och Elias Mravec Gillberg lämnar nu varumärket – och lämnar över till nästa generation att ta över. 

“New Black är inte ett varumärke som följer trender och har heller aldrig varit det – utan snarare ett som har gått emot dem… Jag menar, många tyckte vi var galna som satsade på streetwear i en tid när en inte ens kunde ha sneakers på jobbet, än mindre på klubben. Lika många tyckte dock att New Black var precis det som saknades och det är med dem vi har gjort den här resan.”, säger Andreas Ramos Undén, VD och medgrundare på New Black. 

New Black har under åren gjort samarbeten både profiler som aktörer, som Stormzy, Noomi Rapace och DHL. Det största och viktigaste samarbetet för varumärket har dock alltid varit det med nästa generations kreatörer. 

“Streetwear existerar för att nästa generation konstant pushar populärkulturen framåt. Vi två är inte nästa generation längre och därför har det blivit dags för oss att lämna över. New Black är nu redo för nästa steg utan oss”, säger Elias Mravec Gillberg, Creative Director och medgrundare på New Black. 

New Black är just nu i processen att hitta en efterträdare som tar över företagen. Detta väntas ske årsskiftet 2022/2023.