För sex år sedan tog Newkid, som egentligen heter Alexander Ferrer, en paus från det egna musikskapandet. Under fjolåret gjorde han comeback med singeln “Kate Moss” som i år följdes upp av den kritikerhyllade EP:n SS18. Projektet visade sig snart vara en del av ett större koncept. För bara några dagar sedan släpptes nämligen AW18, vilket kan beskrivas som en fortsättning på det föregående EP-släppet. Tanken är att de två projekten ska ses som en helhet. Vi satte oss ner med Newkid för att snacka tanken bakom konceptet, dagens singelklimat, och att våga utmana och göra saker för sig själv.

 

  • Foto: Daniela Spiroska/Dopest.se

Efter det långa uppehållet, då Newkid tog ett break från musiken för att starta upp bolaget CUBE (en influenceragentur), hade han en stor längtan efter att få skapa igen. Han är kreativ person och beskriver sig själv som något av en mångsysslare. Inom det nya företaget fick han delvis jobba som creative director men i bakhuvudet fanns alltid en tryckande längtan efter att återigen skapa musik. 2017 gjorde han comeback och trots att lusten och drivet fanns där, var han ännu inte redo för att ge sig in i den tidskrävande process det innebär att skapa ett helt album. Tanken med de första singlarna “Kate Moss” och “Drama” var därför att testa sig fram för att hitta tillbaka till sitt sound. Något som Newkid visste med 100% säkerhet var dock att han inte vill låsa sig vid någonting. När han började gå igenom material, tankar och idéer upptäckte han snart att det fanns två tydliga teman.  Ett ljusare och hoppfullare som passade till våren och ett lite mörkare och dystrare som skulle passa till hösten och vintern.

 

”Det var perfekt för mig för då kunde jag bygga två koncept, två EP:s, som tillsammans blev ett album. Därför släppte jag SS18 i våras och AW18 nu. På sätt och vis blir det tre koncept. På SS18 kan jag bygga en visuell profil runt det. Jag gör videos som är på ett visst sätt och sedan samma sak med AW18 som kommer nu fast mörkare saker som motorcykelvidon till “Sexy”. Efter släppen kan jag åka på turné och skapa ett koncept som täcker båda mina EP:s. Det känns som att jag fått släppa musik konstant i ett och ett halvt år. Dessutom har jag fått kreativt utrymme och fått synas ofta, och jag har gillat tempot som jag och alla runt mig fått jobba i. Men du vet, låtar i dag har en kortare livslängd liksom … “

 

Newkid berättar att det sätt han arbetat på med SS18 och AW18 tycks passa bra i dagens singelklimat. Han upplever nämligen att många album har en kortare livslängd nu än för bara några år sedan. Det är vanligt att artister vill släppa snabbkonsumerade singlar med catchiga refränger som tilltalar en bred publik och kan klättra högt på diverse topplistor. Newkids förkärlek till välarbetade album och koncept grundar sig i en tanke om att en individuell låt, som kanske inte är skapad för att bli en banger, ofta blir starkare om den placeras in i ett större sammanhang.

 

808’s and Heartbreaks var en sån platta som lät på ett visst sätt vilket gör att låtarna, de individuella låtarna, blir starkare just för att hela konceptet hänger ihop. När du lyssnar på det om och om igen blir alla låtar bättre eftersom de har sin plats. Det är väl det som jag kan tycka är synd när musik blir för singeldriven …  Att en låt måste ha alla catchiga delar eller vara på ett visst sätt för att den ska få utrymme. Min senaste singel ‘Mona Lisa’ är inte den typen av låt, men jag är fett stolt över den. I ett koncept blir den bättre än när den är ensam. Det finns många för- och nackdelar med album, men Kanye har gjort många plattor som jag kan lyssna på back to back. Drake också!”

 

  • Foto: Daniela Spiroska/Dopest.se

Ett uppehåll på sex år är väldigt långt tid. Hur har du utvecklats sedan debutalbumet Alexander JR Ferrer?

“Kort sagt kan man väl säga att jag blivit äldre. Men jag tror att den största utvecklingen jag gjorde under de här sex åren var som person. Alla saker jag var med om när jag byggde bolag och sen hoppade av, som pengar och svek mellan vänner. Jag har utvecklats och formats av alla erfarenheter, och musiken har tagit samma riktning. I dag är den lite lugnare. Jag lyssnar på min debutplatta då och då bara för att påminna mig om hur mycket energi jag hade. Innan jag började släppa musik igen hade jag en konversation med mig själv om huruvida jag skulle behålla namnet Newkid. På ett sätt är jag är inte samma artist längre, men jag landade i att jag tyckte det var fett att all min musik kunde ligga under samma katalog. Det är ju fortfarande jag. Sen är det också fett att ha en katalog med ett hål på sex år, man kan höra den stora skillnaden mellan de två personerna. En person som kom direkt från Uddevalla och inte alls hade så mycket livserfarenhet och en person som släpper musik nu och har varit med om andra typer av saker och för sig annorlunda.”

Om man inte är insatt i modevärlden kanske man inte förstår vad namnen på dina EP:s betyder. Hur kom du på idén att skapa två koncept som liknas vid Sommar/Vår- respektive Höst/Vinter-kollektioner?

”När jag kom på idén bakom SS18 och AW18 var jag först skeptisk till om folk skulle fatta. Men efter att ha bollat idén med lite olika människor, växte den på mig och jag började kolla om nån gjort det här tidigare. Det kändes så obvious att det passar att göra även i andra branscher än just klädbranschen. Men inget sånt hade gjorts förut. Dock är hela konceptet en sån sak som de som förstår vad det är från början tycker är fett, men sen finns det många som inte fattar förkortningarna. Folk har frågat typ: ‘AW, vad är det? Betyder det After Work eller?’ Jag har försökt hinta på min Instagram ibland genom att lägga typ en löv-emoji efter A:et och en snöflinga på slutet bara för att förklara. Men ibland får det vara fett för de som förstår och resten får bara haka på.”

Utifrån konceptet har du sedan kunnat skapa din egen merch, berätta mer om det!

“Jag gillar att jobba fett mycket kring koncept just för att saker nästan händer av sig själv om grundtanken är tillräckligt stark. Idén för omslagen kom från Vitorio Grasso, Calle Liljendahl och Teitur Ardal. Modekonceptet tog oss till klädlapparna som är menade att vara tagsen som finns i ryggen på en tröja. Omslagen är faktiskt inte gjorda i Photoshop utan vi tog fram små tygbitar och skapade det själva. Idén på tagen med texten ‘press only’ kommer från att det är en prototyp på det sista omslaget och merchen. Alla omslag bygger upp till EP-släppet och merchen som spelar på samma idé. Idén på tagen med texten ‘press only’ kommer från att det är en prototyp på det sista omslaget och merchen. Sånna smågrejer gillar jag!”

 

 

I dag är det vanligt att artister rör sig mellan olika genrer. Att bara göra hiphop, pop eller rock är nästintill förlegat. Men det har inte alltid varit så. Många artister har, när de gått utanför sin comfort zone för att lämna sin klassiska genre, kritiserats för att svika fansen, sälja ut sig själva eller tappa sitt personliga sound. Tydliga exempel är The Weekend som lämnade sitt mörka, sensuella sound för poppiga och publikvänligare låtar, eller Drake med sina många UK-samarbeten och försök till en jamaicansk dialekt på albumet More Life. Men vilken skyldighet har artister egentligen gentemot sina fans? Är det okej att vara egoistisk och göra saker för sig själv? En av de viktigaste aspekterna när Newkid skapar musik är lekfullhet, det måste vara roligt. För honom är det även essentiellt att kunna experimentera och röra sig mellan olika stilar. Allt annat vore att begränsa sig själv.

 

“För mig är det en person som Drake som gjort det möjligt för oss att kunna röra oss så mycket mellan genrer. Jag vet att han fick sjukt mycket hat för att han lånade en massa, men hade inte Drake hoppat mellan stilar tror jag inte att så många utav oss hade kunnat göra det i dag. Och jag tycker det är väldigt roligt och fint att kunna det! Nu blir det mer och mer så. Kollar man på topplistorna är det inte bara pop längre utan så mycket olika saker. Det är en produkt av att genrer utvecklas och lånar av varandra. Till exempel är det skitsvårt att säga vad hiphop är i dag, även för folk inom hiphop-branschen.” 

 

När du släppte “Lakan” beskrev du det som att du funnit ditt sound, ändå har musiken som kommit efter det låtit väldigt annorlunda. Hur kommer det sig?

“Jag tror inte att jag kan hålla mig inom en genre. Att utmana mig själv som artist är roligt. Ett exempel är när jag spelar live, för då kör jag låtarna “Kate Moss” och “Lakan” i samma set. Och det funkar! Jag är liksom på klubb och kör först super turnt, men sen kör jag en akustisk version av “Lakan”. När jag säger att jag hittat mitt sound handlar det mer om hur jag vill föra och paketera mig. “Lakan” är på många sätt en helt annan typ av låt än de jag vanligtvis släpper eftersom den är skriven på ett annat sätt och tilltalar en annan publik. Det är mitt sätt att visa en musikalisk bredd. Hade jag bara varit ute efter att tjäna snabba pengar hade jag gjort en massa “Lakan”, haha. Men det är liksom inte spännande för mig. Jag måste pusha mig själv, för min egen skull!”

 

 

Inför låten “Ny Lur” gjorde du en musikvideo som bara var tillgänglig i 24 timmar. Du verkar sällan rädd för att utmana gränser, stämmer det?

“För “Ny Lur” la vi en massa cash på en video som bara skulle synas under 24 timmar. Jag tror att folk i dag är på tok för bekväma när de släpper musik. För mig måste det alltid vara exciting. När mina favoritartister släpper musik ska det kännas i hela kroppen! Och allt jag gör, det gör jag egoistisk nog för mig själv. Det ska vara spännande för mig att göra musik. När jag lägger upp någonting vill jag att folk ska skriva och undra över vad det är eller när det släpps. Människors bekvämlighet beror nog delvis på att saker kostar pengar att göra. Och för att vara ärlig, om du gör musik i Sverige på svenska är det inte så mycket pengar liksom. Det kan vara svårt att göra riktigt feta saker. Kolla på “Sicko Mode”-videon med Travis Scott. Tänk bara vad den måste kosta. Det är ju typ en Hollywoodrulle! Hade det funnits mer cash hade många säkert vågat mer. Jag har kommit till en punkt nu där det inte längre handlar om att tjäna pengar. För mig handlar det bara om att det ska vara utmanande och roligt. Därför är det värt för mig att våga pusha gränserna trots att jag skulle kunna förlora på det. Sen uppskattar jag det väldigt mycket när jag får träffa folk som gillar det jag gör och som ser mer än ytan, folk som ser flera lager och den all tid jag lagt ner. Jag hoppas att det inspirerar fler till att våga gör samma sak!”

På tal om musikvideor, jag hörde att det var lite strul med din senaste video till ”Sexy”. Vad hände? 

“En av de första kommentarerna när vi la upp ett klipp från videon var: “Men du åker ju baklänges”. Jag gick till Theo som klipper och sa: ‘ Theo jag tror att jag åker baklänges?’ Han bara: ‘Gör du? Vänta, jo du gör det …’ Jag bara: ‘Shit!’ Så jag frågade på min Instagram Story om jag åkte baklänges eller inte. Det blev en promo-grej där folk fick svara. Det var lite psykos liksom. Men det blev roligt och hela den videon är såklart inspirerad av  “Bound 2” med Kanye när de åker cross framför en green screen. Det är egentligen sjukt att vi la en massa pengar på att hyra en stor studio en hel dag i Nacka med ett crew. Vi fixade dyra grejer och dyr kamera men sen såg det ut som nån skit vi gjort i Paint. Grejen är att videon ska kännas som en meme, för det är lite på skoj. Det är mening att det ska vara fult liksom. Det ska kännas väldigt nu.”

 

AW18 blir ett perfekt avslut på 2018 och Newkid känner sig tacksam över hela skapandeprocessen. Nästa år ser han fram emot att turnera. Den 9 mars spelar han på Vasateatern i Stockholm. En egen show då han får chansen att måla upp sin värld och komma nära publiken. När vi skiljs åt kan vi inte låta bli att över vad som väntar härnäst. Det undrar Newkid också …

“Det blir intressant nu nästa år. Vi får se hur jag väljer att göra. Om det blir fler småkoncept, eller om jag kommer släppa ett album … Jag vet faktiskt inte än.”