Nike vill tillbaka till fotbollens själ inför AFCON 2025

Nike vill tillbaka till fotbollens själ. Med Jay-Jay Okocha i spetsen hyllas flair, frihet och kreativitet inför årets AFCON.

I en tid där fotbollen allt oftare känns som ett affärsprojekt snarare än ett spel, väljer Nike att gå åt motsatt håll. Med hjälp av Wieden + Kennedy lanserar de kampanjen ”Show Dem”, en hyllning till flair, kreativitet och den råa spelglädjen som en gång gjorde fotboll magiskt.

Timingen av kampanjen är helt perfekt, Afrikanska mästerskapen (AFCON) drar igång i helgen i Marocko, och i centrum för kampanjen står ingen mindre än den nigerianska legenden Jay-Jay Okocha. Den tidigare stjärnan kliver in i rollen som ”Chief Flair Officer”, ett tydligt statement i sig, med uppdraget att påminna världen om att fotboll handlar lika mycket om swagger och frihet som taktik och siffror.

Parallellt med kampanjfilmen rullar Nike ut en serie TikTok-utmaningar där AFCON-spelare som Okocha, Saibairi, Ayisi och Nicolas Jackson, tillsammans med kreatörer från hela den afrikanska kontinenten, utmanar nästa generation att göra just det: ”Show dem”. Visa upp skills, personlighet och egen stil, utan filter.

”Show Dem” är inte bara en kampanj, det är en påminnelse om varför vi blev förälskade i fotboll från början.