• Nike

Nike’s interna möte om SNKRS-appen läcks med strategisk information

Rädsla för att tappa den lojala fanbasen

Under den föregående veckan hade Nike ett internt möte angående den polariserande SNKRS-appen om vart skeppet var på väg. I ledningen var appens globala vicepresident Ron Faris, vars powerpoint-presentation senare kom att läckas till Complex.

Det var en hel del bekymmer kring plattformens framtid och samt dess påverkan på dagens fanbas. Ett diapositiv uttryckte en rädsla för att tappa de allra mest lojala fansen med den extrema konkurrensen på appen. Enligt Faris ska detta leda till att sneaker-enthusiaster börjat vända sig till motsvarande, mindre märken, så som New Balance.

"We are at risk of losing our most sneaker-obsessed consumer. High heat, hype is killing the culture and consumers are migrating towards New Balance and smaller, independent brands.”

Vi fick även reda på de användar- samt finansiella nummer bakom plattformen. Enligt en diabild hade SNKRS-användare ökat med hela 57% under det senaste året, med en inkomst på drygt  1,69 miljarder dollar.

Rättvisa kring släppen och användares chanser att faktiskt få tag på skor var även något som togs upp i detalj. Faris tyder på att Nike's nuvarande strategi inte längre är anpassad för den extrema ökning i konton och hype i överlag.

“Our community is becoming disenfranchised by our low fairness numbers. Our fairness numbers are not where they should be. They’re at, like, the mid-20s; they need to be in the 80s.”

Den sociala aspekten togs den med upp, när en slide påpekade hur appens orättvisa drar allt fler till resell-marknaden, vilket skadar samhällets minoriteter. Han uttryckte en lust att ge en plats samt inkludera framför allt svarta och asiatiska gemenskaper.

"We’re gonna shape the marketplace to reflect the community we serve. Especially in Black and brown communities and Asian communities, so that we actually show and we actually give equity and inclusion to the communities that have been gentrified out and alienated by the resale market. What does that mean for us? It means we must listen more. [...] It means our community must dictate the culture. And we have to listen to them."

Utöver rädslor lades även ett mål om att skapa roligare och mer inkluderande evenemang kring släppen. De siktar på att förändra deras nuvarande sätt att hantera releases, speciellt för det allra mest hypade.

Följ Dopest för mer info om Nike och kommande släpp...