Nokia re-brandar: Vill förtydliga sin inriktning

Finska tech-veteranen gör största ändringen till varumärket på närmare 60 år, vill distansera sig från mobil-stämpeln

”This is Nokia”

Så betitlas blogg-inlägget från VD:n Pekka Lundmark som avslöjar tech-bolagets nya ansiktslyft. Med över 150 år i bagaget som företag är det naturligt att man går igenom en del förändringar och Nokia är inget undantag. Under sin mångåriga historia har den finska giganten gjort allt från gummistövlar till respiratorer, men för de allra flesta är det deras roll på mobiltelefonsmarkanden som är deras signum. Från 80-talet fram tills idag har Nokia varit på en berg- och dalbana genom branschen, som Helsinki Times har sammanfattat väl, men nu är det dags för nästa kapitel.

”We built on the heritage of the previous logo, but made it feel more contemporary and digital, to reflect our current identity”, så skriver Pekka Lundmark angående den nya loggan.

Nokia har på senare år släppt fokuset på teknik för privatpersoner och istället lagt siktet på att bli en ”business-to-business technology innovation leader”. Den nya loggan reflekterar den mer professionella sidan, med en samling av stilrena symboler tillsammans med en gradient-bakgrund som spelar på deras ikoniska blåa färg.

Den nya identiteten ska dock inte förändra utbudet radikalt enligt företaget, det är snarare ett förtydligande. I blogg-inlägget från Pekka Lundmark konstateras det att Nokia vill fånga känslan av det företag de är idag. Vilket är en veteran som tittar framåt med ny energi inför framtida innovationer.

Att vilja distansera sig från gamla minnen är förståeligt och i det fallet är Nokia inget undantag. De har trots allt kommit en lång väg från den kult-förklarade 3310an.

Foto: Dustin Home