LVMH investerar i svenska Our Legacy

Ägaregruppen bakom Moët, Hennessy och Louis Vuitton har köpt in sig i klädmärket – Så ska pengarna investeras.

Sedan 2005 har det svenska modehuset Our Legacy expanderat från lokala kollektioner till ett av Europas snabbast växande självständiga klädmärken. De leds av medgrundarna Jockum Hallin, Cristopher Nying & Richardson Klarén och deras stil har beskrivits som en modern twist på ”klassiska plagg från din farfars garderob”.

Business of Fashion rapporterar nu att LVMH, ägaregruppen bakom enorma modehus som Louis Vuitton, har gått in med en investering i det svenska märket. De har en så kallad ”venture-arm”, som specialiserar sig på att finansiera mindre lyxvarumärken runt om i världen. 2022 gick de in som minoritetsägare i Aimé Leon Dore och nu blir Our Legacy nästa märke att få stöd av jätten.

OL kommer att använda pengarna till att öppna nya butiker, utveckla specialprojekt, attrahera nyckelpersoner och mycket mer. De har haft stor tillväxt under de senaste åren, så investeringen är enligt de själva djupare än bara på det ekonomiska planet.

”Det är inte så att vi behövde investeringen ur ett kassaflödesperspektiv – våra intäkter har fördubblats tre år i rad och vi har haft en riktigt bra lönsamhet. Det är mer för att se framåt när vi bygger nästa era”, säger Jockum Hallin till Business of Fashion.