Paris Men’s Fashion Week 2020 digitaliseras

Paris Fashion Week följer strömmen med digitala alternativ

Covid-19 har satt modeindustrin i en minst sagt utmanande situation. Allt fler planerade modeveckor, som tidigare ställts in, rör sig nu istället mot digitala format. London Fashion Week var först ut med att presentera digitala lösningar och bara några veckor senare hängde även Milan Fashion Week med på tåget. Nu går Fédération de la Haute Couture et de la Mode ut med att sommarens Paris Men’s Fashion Week också lanseras i digitalt format. Modeveckan, som sänds mellan 9 juli till 13 juli, kommer presentera menswear-kollektionerna för Spring/Summer 2021. 

 

“All of this will be widely shared on the main international media networks”

 

Till skillnad från London- och Milan Fashion Week, som beslutat sig för att presentera både menswear och womenswear, kommer sommarens Paris Fashion Week endast fokusera på menswear-design. De menar att det kommer ge en bättre och mer traditionell struktur på modeveckan, där fokus läggs på att underhålla industrin och visa upp kollektionen - istället för att lägga fokus på att framställa nya sätt att presentera virtuellt innehåll på. 

Each House will be represented in the form of a creative film/video. Additional content will be included in an editorialized section of the platform. All of this will be widely shared on the main international media networks”, skriver Fédération de la Haute Couture et de la Mode på sin hemsida. 

Paris Fashion Week har nu fått en digital lösning, men i slutet av mars gick Fédération de la Haute Couture et de la Mode ut med att sommarens planerade Haute Couture Week i Paris ställs in. Trots att Men’s Fashion Week numera är digitaliserad, har inga uppdaterade uttalande om Haute Couture Week skett.

View this post on Instagram

The #FHCM is organizing a @parisfashionweek online event. Dedicated to the presentation of Menswear Spring/Summer 2021 collections, it will take place from July 9th to July 13th 2020. This event will be structured around a dedicated platform. The principle of the official calendar is maintained. Each House will be represented in the form of a creative film/video. Additional content will be included in an editorialized section of the platform. All of this will be widely shared on the main international media networks. SPHERE – Paris Fashion Week Showroom dedicated to emerging brands will take the form of a virtual showroom. This event, intended for professionals, will be made available to a wide audience. It will also allow to showcase Paris and the creativity of the Houses listed on the calendar of the #ParisFashionWeek in all its unity and diversity.

A post shared by FHCM (@fhcm) on

Bild: Kristy Sparow/GETTY