Pharrell blir Louis Vuittons nya Creative Director

Tar över efter Virgil Abloh som ansvarig för herravdelningens designs, första kollektionen kommer att avslöjas under Paris Fashion Week i juni

Pharrell Williams är en ikon i med många lager. Som ena halvan av producentduon ”The Neptunes” tillsammans med Chad Hugo blev han under det sena 90-talet och tidiga 00-talet en av musikvärldens mest eftertraktade personer. Beats åt storheter som Jay-Z, Snoop Dogg & Justin Timberlake avlöste varandra och egna musikprojekt ledde till en solokarriär med monsterhits som ”Happy”.

En konstant faktor genom hela Pharrells karriär har dock varit hans stil. I stort sett från dag 1 har han uppmärksammats i modevärlden nästan lika frekvent som i musikvärlden. Känd för sin oftast färgglada, animerade och eklektiska garderob som genom åren bestått av märken som BAPE och egna Billionaire Boys Club, har Virginia-visionären varit en stor influens som samtidigt lyckats behålla sin egna unika stil.

Allra senast har mycket av hans kreativa fokus lagts på samarbeten med adidas, egna hudvårdsmärket Humanrace och gästspel hos klassiska namn som Chanel. Nu är det dock alltså dags för Pharrell att ta full kontroll över en jätte som han också har bekantat sig med genom åren: Louis Vuitton.

Virgil Abloh, Kanye West & Pharell Williams i hans ”Millionaire”-glasögon från säsongen 2007. Foto: thesonofsex.com

Det är inte första gången veteranen har samarbetat med det franska lyxmärket. Under 00-talet skapade han och BAPE-grundaren Nigo ett solglasögonskollektion vid namn ”Millionaire” åt LV som snabbt fick något av en mytomspunnen status och som har setts på alla från Kanye West till hans föregångare på Louis Vuitton, den bortgångne Virgil Abloh.

Hur bra Pharrells utåtriktade och lekfulla designstil kommer att gifta sig med Louis Vuittons filosofi återstår att se. Än så länge har inga prototyper eller idéer visats upp, men Louis Vuitton avslöjade i ett pressutlåtande att den första kollektionen med deras nya kreatör vid rodret kommer att dyka upp på Paris Fashion Week i juni.

Tills dess, håll koll på dopest.se för de allra senaste nyheterna om samarbetet!