Polo G missar inte på uppföljaren "Hall Of Fame 2.0"

Svenska stjärnproducenten skiner med rappstjärnan

Chicago’s egna Polo G har på två år cementerats som ett av gamets största namn. Hans otroliga känsla för melodisk rap, beatval, texter, och flow har ständigt platsat honom på topplistor runt om i världen. I sommar fick vi det efterlängtade och stjärnspäckade albumet Hall of Fame, som bland annat innehöll den numera klassiska ”RAPSTAR”. Idag är Polo tillbaka med en uppföljare till sommarens projekt i Hall of Fame 2.0, som adderar hela 14 nya låtar till helheten.

Öppningsspåret ”Bad Man (Smooth Criminal)”, som även var den ledande singeln, sätter en unik och hård ton. Han hörs interpolera Michael Jackson’s ikoniska ”Smooth Criminal” när han lägger aggressiva bars på en uppdaterad version av originalspåret, denna gång med allt mer ”thump” i basen och boppande klubb-element.

Därefter börjar de första gästerna rulla in, med Lil Baby i förarsätet på ”Don’t Play”. Rapparna hörs lägga melodier i första klass på en space:ad och lowkey produktion. Moneybagg Yo levererar han med på ”Start Up Again”, när de två hörs gå fram och tillbaka på ett typiskt hårt ”Moneybagg”-beat.

Ett av albumets många höjdpunkter får vi på det femte spåret, ”Black Man In America”. Vi får lyssna på medan Polo slaktar en oerhört episk produktion i nästan tre minuter utan stopp. För fans av politisk rapp och ständiga bars är denna refränglösa låt något att lägga till i spellistan. För de som tidigare tvekat på rapparen blir ”Black Man In America” en cementerande stund för sitt textskrivande.

Melodisk rapp är vad som dragit många till Chicago-artisten, och är man ute efter just det har man utan tvekan kommit rätt på Hall of Fame 2.0. Spår som ”Young N Dumb”, ”Decisions”, och ”Partin Ways” visar oss varför vi är så många som fastnat för rapparens stil. Han flyter felfritt och kommer alltid med nya flows och tongångar.

Stunden som utan tvekan landar på albumets absoluta höjdpunkter kommer dock på det tolfte spåret, ”Suicide” som gästas av den långvariga samarbetaren Lil Tjay. Dess drömlika beat är producerat av inga mindre än Stockholms egna Reapyy, samt amerikanska Shoki, Haze, och Einer Bankz. Svensken har länge tagit över den internationella underground-scenen med sina distinkt mörka speaker-knockande beats för namn som Sosmula och Lil Wop. Att sedan addera ”Suicide” till CV:t berättar allt vi behöver veta om den unga proddarens mångsidiga talanger. Om processen säger Reapyy:

”Låten spelades in för lite mer än en månad sen när Polo och Tjay var i studion tillsammans. Det var den sista låten som spelades in och adderades till HoF2.0. [Einer Bankz] som även producerade Rapstar spelade in gitarr, [Haze] gjorde melodier runt gitarren och jag gjorde alla trummor samt strukturerade beatet till vad det är nu. En kompis Atlanta skickade sedan ut beatet till Polos telefon och han spelade in på det någon dag efter.”

Han tillägger även några ord om den svenska producentscenen samt dess vardagliga hustle.

”Utöver det vill jag bara säga shoutout till alla svenska producenter. Vet många som kämpar hårt varje dag bara för att någon dag få ”producera den där låten som ska blowa upp”. Finns mycket talang i det här landet och känns som det bara är en tidsfråga tills nya prods sätter deras spår i trap världen”.

För riktiga fans blir just detta spår extra speciellt, då rappduon inte hörts på något Polo G-album sedan 2019’s ”Pop Out”.

Med två blockbuster-album i bagaget har rapparen nu minst sagt gett oss fans en trerätters måltid av utsökta melodiska bangers. Med allt mer rappande och textskrivande börjar Polo nu finslipas till en av gamets mest intressanta röster, och rustar upp för vad som kan komma att bli ett starkt 2022.

Lyssna på Hall Of Fame 2.0 nedan!