Postnord tar ner 1.Cuz singel på Spotify

"Det är en varumärkesfråga och vi har inga synpunkter på hans konstnärliga skapande”

Nyligen släppte 1.Cuz sin nya singel ”Postnord”. Låten uppmärksammades snabbt och inför singeln skrev han skämtsamt “Men min kommer i tid”  i Instagram-inlägget, och syftade på företaget som ofta kritiseras för sina försenade eller borttappade brev och paket.

På omslaget ses 1.Cuz dessutom i förarsätet på en Postnord-bil iklädd företagets arbetsuniform. Bilden väckte stor hype på sociala medier. Nu har Spotify tagit ner singeln efter att Postnord lämnat in ett klagomål. Enligt Postnord är det bilden på omslaget som är problemet.

”Vi har haft synpunkter på att han använder vår logga i kommersiellt syfte. Färgen är också varumärkesskyddad, precis som loggan. Det är en varumärkesfråga och vi har inga synpunkter på hans konstnärliga skapande”, säger Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord, till Musikguiden i P3.

Låten laddades även upp på YouTube men är fortfarande tillgänglig där. Enligt rapparen själv beror det på att YouTube generar mindre pengar än Spotify:

”Om det verkligen brydde sig hade de tagit ner den från Youtube också. Men de kanske vet att Youtube inte genererar så mycket pengar”, säger han till Musikguiden i P3.

När låten togs ner hade den streamats närmare en halv miljon gånger på Spotify. Vad som händer härnäst är fortfarande oklart, men detta lär inte vara det sista vi hör.