Historien om Paris Saint Germains logga – så kom den till

Det franska storlsaget har sett stor framgång på senare tid men deras historia är längre än så – här är deras klubbmärken genom åren

Nyligen gick Paris Saint Germain (PSG) vidare till semi-final i herrarnas Champions League, en turnering de aldrig vunnit trots de senaste årens framgång. Den franska storklubben från huvudstaden har dominerat landets fotboll sedan de blev uppköpta av Qatar Sports Investments i början av 2010-talet, såväl på herr- som på damsidan.

Vad många glömmer är dock att klubben har en historia som går hela vägen tillbaka till 1970, med både toppar och dalar under deras 54-åriga historia. Något som förändrats nästan lika mycket är deras logga, även kallat klubbmärke. De har haft hela 10 olika loggor sedan 1970, vissa mer lika nutidens look än andra.

Här är hela historien om Paris Saint Germains logga.

70/80-talet

PSG formades av en grupp affärsmän som ville starta ett storlag i Frankrikes huvudstad. För att göra detta så snabbt som möjligt beslutade de sig för att slå ihop två tidigare etablerade lag: Paris FC & Stade Saint-Germain. Resultatet blev Paris Saint Germain och från och med 1970 spelade den under det namnet, med en uppflyttning från den franska andradivisionen till Ligue 1 efter bara en säsong.

Det första klubbmärket sticker ut direkt, då det är en blå boll uppdelad i sexhörningar, med en lämnad ihålig för att lämna plats för en röd båt. Anledningen till detta är att den återfinns på Paris stadsemblem, något som skippades till fördel för den grundläggande design vi känner idag bara två år senare. De slog här ihop Eiffeltornet som förekom på Paris FC-loggan med en vagga och en lilja som förekom hos Stade Saint-Germain. Denna design skulle komma att bli ikonisk för klubben och under åtta år fick de även in sin hemmaplan, Parc de Princes i loggan.

90/00-talet

De första två åren av 90-talet var ”business as usual”, då PSG helt enkelt tog bort arenan från klubbmärket och körde vidare på den ”vanliga designen”. Mellan 1992 och 1996 hände dock något minst sagt utstickande, då de helt skippade den runda emblem-formen till förmån för vad som närmast liknar en företagslogga. Tre rektanglar med bokstäverna P, S och G står i centrum och nedanför finns en enkel svart rad med vit text som skriver ut hela namnet.

Med design av den konstnären Étienne Robial fanns det en storslagen tanke bakom den nya looken, men den blev kontroversiell bland fansen och byttes 1996 ut till det vanliga emblemet med tillskottet av en vit cirkel innehållandes hela namnet samt en mindre förändring i den blåa färgen, som blev lite ljusare.

00/10-talet

Här händer det inte mycket, då klubbmärket i stort sett håller samma stil som innan med några få förändringar. Den vita cirkeln med blåa streck byts 2002 ut till en mörkblå bakgrund med vita streck, en expansion av de tidigare färgpaletterna. Säsongen 2010/2011 firade klubben 40 år och lade därför till en guldig krans, men efter det återgick designen till det vanliga. Det skulle dock dröja två år efter Qatar-övertagningen 2011 innan vi landade på exakt den look vi har idag.

2013-nu

I takt med att PSG blivit ett globalt varumärke och en av världens bästa lag har den nya ledningen valt att ge ”Paris” en mer framträdande roll än ”Saint-Germain”. Den nuvarande loggan har huvudstadens namn i stora bokstäver ovanför den mer rundade loggan, medans Saint-Germain förpassas till en mindre roll på den nedre sidan. Vaggan har även tagits bort och ersatts av en ensam guldig lilja, en symbol som sägs stå för den franska makten.