Reebok byter logotyp - uppdaterar sin klassiska logga
Den klassiska Vector-logotypen får en uppdaterad stilren och modern version av originalet
Det var idag som Reebok meddelade att man från och med den 1 januari 2020 kommer att förenas under en och samma varumärkeslogotyp och wordmark. Genom att låta den välkända Vector-logotypen stå som symbol för varumärket vill Reebok inte bara framhålla sin rika historia i sport- och träningsbranschen utan också sätta fokus på kopplingen mellan fitness och fashion.
Den nya Vector-logotypen kommer att synas på alla tränings- och livsstilprodukter, inklusive skor och kläder. Redan under november månad kommer en exklusiv tidig kollektion med Vector-logotypen att finnas tillgänglig.
”Vårt mål är att vara världens bästa fitnessmärke och vår expertis ligger i träning och mode”, säger Reeboks vd Matt O’Toole. ”Vi fortsätter att utmärka oss genom att ta fram produkter som suddar ut gränserna mellan livsstil och träning. På så sätt får vårt varumärke en enhetlig närvaro och röst.”
”När vi samlar alla våra produkter och erfarenheter under en och samma logotyp kan vi berätta en sammanhängande historia som är tydlig och konsekvent”, säger Reeboks kreativa chef Karen Reuther. ”Vectorn skapades som en logotypversion av de ikoniska sidoränderna på våra skor och av vår cross-check-design, som nu funnits i över femtio år. Det är en fascinerande och dynamisk logotyp som har en stark koppling till några av våra största kulturella ögonblick.”
Vector-logotypen introducerades för första gången 1992 och har använts i olika former sedan dess, senast på Reeboks livsstilsprodukter. Den nya Vector-logotypen är en uppdaterad, stilren och modern version av originalet. Reeboks Delta-logotyp, som introducerades 2011, kommer att användas även i fortsättningen på utvalda produkter, främst inom CrossFit och UFC.