Riccardo Tisci blir Chief Creative Officer på Burberry

Lämnar Givenchy för Burberry

Idag blev det klart att Ricardo Tisci blir nya Chief Creative Officer på Burberry. Tisci ersätter Christopher Bailey som visade upp sin sista kollektion efter 17 år förra månaden på London Fashion Week. Tisci tillträder sin nya position 12 mars. Han har tidigare varit creative director på Givenchy sendan 2005 och är känd för att ha vänt Givenchy till en av LVMH’s mest lönsamma företag och för att ha mixat sport-influerade kläder med highfashion.

Tisci har även tidigare jobbat med Nike i ett flertal samarbeten och visade nyligen upp det senaste samarbetet med NikeLab. I samarbetet fick den italienska designern fick skapa basketkläder för det fiktiva laget Victorius Minotaurs samt en egen variant på Nike Air Force 1.

I ett uttalande på sin Instagram säger han:

“I am honoured and delighted to be joining Burberry as its new Chief Creative Officer and reuniting with Marco Gobbetti. I have an enormous respect for Burberry’s British heritage and global appeal and I am excited about the potential of this exceptional brand.”

Tidigare har Kim Jones som lämnade Louis Vuitton ryktats till Burberry. Håll utkik efter fler nyheter på Dopest och följ oss på Instagram för senaste nytt!