Så förändrar TikTok musikindustrin

Vilken var den senaste artisten du upptäckte via TikTok?

Att TikTok har stor påverkan på musikindustrin – och hur vi konsumerar musik råder det ingen tvekan om. Bortglömda låtar från tio år tillbaka kan få ett plötsligt uppsving, eller gå från lokala succéer till internationella hits. Ett exempel är svenska artisten Ricky Rich låt ”Habibi” från 2017 som fått ett enormt uppsving i år då den gått viral i flera Europeiska länder som Tyskland, Schweiz och Österrike där den toppat listor. Det ledde till att låten fick en internationell remix.

Men hur stor påverkan har TikTok på musikindustrin egentligen? Det avslöjas idag när TikTok publicerar en serie studier som identifierar musikens kraft på plattformen, samt hur publiken integrerar med musiken på plattformen. Hela 80% av de tillfrågade i studien meddelade att de upptäcker ny musik på TikTok. Nedan listas tre viktiga punkter från studien.

  • Upptäck ny musik
    Människor hittar ny musik genom trender, virala låtar och framväxande nya artister, som i sin tur får en inspirerad till att gilla, spara och dela musiken i appen. Upptäckandet stannar däremot inte på plattformen – människor som blir inspirerad av musiken på TikTok tar med sig entusiasmen även utanför appen. Efter att ha lyssnat på ny musik, lägger nästan hälften av personerna på TikTok till låtarna i favoriter (47%), går in på artisternas profiler (46%) och börjar även följa artisterna på TikTok (43%). Detta har i sin tur framkallat en våg av nyupptäckta artister.
  • Artister upptäcks
    Enligt forskningen så uppger fyra utav tio personer på TikTok att de upptäcker nya artister på plattformen. För nya artister kan TikTok hjälpa till att koppla ihop dem med nya publiker. Plattformen är demokratisk, så alla artister kan dela sina låtar och hitta sina fans. Till exempel hade ingen förutsett att upptäcka one man’s version av 1900-talets Sea Shanty. Men det som började som en simpel TikTok-video exploderade till att bli globalt igenkänt. En enda TikTok från en skapare har på egen hand återupplivat en hundra år gammal tradition och fört den vidare till en ny publik.
  •  Återupptäckande av gamla favoriter
    Studien visar att människor på TikTok är mer benägna att dela en video om de känner sig nostalgiska av musiken i innehållet och över fyra av fem personer på plattformen uppger att nostalgiska ljud förbättrar och tillför värde till deras upplevelse. Remixer, remasters och klassiker har fått nytt liv på TikTok och äldre låtar som klättrar tillbaka till toppen av listorna är ett resultat av det. Efter att TikTok-skaparen Nathan Apodaca publicerade en viral skateboardingvideo till låten ”Dreams” av Fleetwood Mac, steg den 43-åriga låten till en andra plats på Rolling Stones topp 100. En av nyckelkomponenterna till varför detta var så framgångsrikt beror på att nostalgi är en drivkraft för trender på TikTok.

Vilken var den senaste artisten du upptäckte via TikTok?