Så minns vi Virgil Abloh - vår generations största designer

Från vision till världens största namn

Virgil Abloh’s tragiska bortgång under söndagen lämnade många i chock. Abloh’s inflytande på allt från musik, mode, industriell design, och entreprenörskap kommer att följa med oss i år framöver och fortsätta inspirera unga kreatörer runt om i världen. Idag minns vi hans otroliga CV och historia, som knappast går att summera på en och samma plats. Missa inte heller hans sista modevisning för Louis Vuitton – som sänds på Dopest senare idag.

Virgil tog alltid del av andras input och var ständigt där för sina medarbetare oavsett bransch. Det hela startade när han efter sin arkitektmaster på Illinois Institute of Technology fick en praktikplats hos Fendi, 2009. Där påbörjade han bland annat en fördjupad vänskap med Chicago-polaren Kanye West, som gick i samma klass hos modehuset. Det var början på vad som senare kom att bli mode- och musikvärldens mest framgångsrika förbindelse genom tiderna. Med en fantastisk känsla för design och networking klättrade Abloh snabbt upp för fashion-världens ranger. Efter att ha blivit utnämnd av Ye som kreativ direktör för bland annat My Beautiful Dark Twisted Fantasy’s omslag, Watch the Throne i dess helhet, samt West’s egna kreativa byrå Donda, var det dags att starta eget.

År 2012 startades Abloh’s första projekt, vid namnet Pyrex Vision. Märket kom att bli symboliskt för den ambitiösa designern samt lade grunderna för vad som senare skulle bli ett imperium. Han köpte in blanka plagg från Ralph Lauren och screen-printade sina explosiva tryck på dem. Med ett inköpspris på ca 40 dollar lyckades han sedan sälja plaggen för över $500 styck. Efter att märket exploderat valde han sedan att stänga företaget som han själv beskrev snarare som ett ”socialt experiment”. Hans mål med det hela var att främja ungdomars kultur och dess styrka, något som han onekligen lyckades med. Denna tankeställning blev sedan något av ett motto för designern.

Ett år senare startade Virgil sitt första modehus, Off-White, som numera platsar bland branschens största namn. Han lyckades använda sin vision från Pyrex för att överbrygga klyftan mellan streetwear och high-fashion som ingen annan gjort tidigare. Hans tidiga och banbrytande verk hos Off-White har gjort ett inflytande på världens största modehus – det är bara att jämföra exempelvis Balenciaga från 2013 till hur dess kreativa direktion ser ut idag. Han blandade industriellt – med barrikadtejp och zips – med klassisk konst – i målningar från namn som Caravaggio – till något helt unikt. Slutprodukten blev en kontrast mellan ungdom och lyx, speglande märkets namn: gråzonen mellan vitt och svart, ”Off-White”.

Efter en storslagen succé med märket som snabbt kopplades till hypebeast-fashion. Det industriella skärpet, de randiga armarna, och den grandiosa loggan på ryggen blev till en stapel för tidens alternativa mode – som väldigt snabbt blev till mainstream. Detta såg vi bland annat tack vare de många samarbeten som Off-White hann samla på sig. Kanske mest framgångsrikt av de alla var partnerskapet med Nike.

Farfetch

När Virgil lanserade kollektionen ”The 10” 2017 fick vi tio unika varianter på några av Nike’s mest älskade silhuetter. Allt kändes fräscht och nytt, men ändå så otroligt ”in touch” med vad båda märken stod för samt dess historia. Allt kändes rätt. Det var genom denna gnista som Abloh på sätt och vis räddade sportjätten, som under de senaste åren tappat en hel del av deras popularitet – eller hype snarare – till Kanye West och adidas’ YEEZY. Off-White’s samarbeten med Nike tog snabbt över förstaplatsen bland de mest eftertraktade skorna på marknaden, och etablerade Virgil’s roll som en av modevärldens mest inflytelserika namn. Inte en chans att sneaker-gamet skulle se ut som det gör idag utan honom – vad man än tycker om produkterna.

Saiko

Flash forward till 2018 och nu känns designern som modes mest upptagne man. Inte bara balanserar han ett eget märket, ett flertal samarbeten, en DJ-karriär, och ett A-listat nätverk, utan nu blir han dessutom utnämnd till Louis Vuittons kreativa direktör för herravdelningen. Detta var inte bara stort för han själv som länge strävat efter en liknande titel, utan för så mycket annat. Han var bland annat den första svarta mannen att uppnå titeln och inspirerade därav miljontals unga kreatörer runt om i världen. Numera var inget omöjligt – något som Virgil ofta främjade i sina budskap. Han har idag gett oss sju kollektioner från SS19 till SS22, och visat sin enorma ambition och utveckling i vardera.

Trots statusen valde Abloh att ständigt göra allt i sin kraft för att pusha den svarta ungdomen och dess kreativitet framåt. Han gav ständigt tillbaka till gemenskapen med allt från fundraisers via kläder till sitt alldeles egna modestipendium för den svarta ungdomen i behov. Genom sin hemsida delade även ut tips vid namnet ”FREE GAME” för att hjälpa unga entreprenörer att lyckas med deras egna märken. Guiden består av handledning genom branschens lite svårare sidor, både på den lagliga och kreativa sidan. Att få vägledning från chefsdesignern hos världens största modehus är något som bara en människa som Virgil kunde ge oss – och sitt arv kommer fortsätta att leva genom sina plagg, produkter, insatser, och visioner i decennier framöver. För allt du gett oss är vi fans, modenördar, och sneaker-entusiaster tacksamma.

Vila i frid.