Saint Laurent blir det första exklusiva modehuset att officiellt lämna Fashion Week-kalendern 

Det franska modehuset väljer att hoppa av Fashion Week-kalendern på grund av Covid-19

Som resultat av den rådande Covid-19-situationen har det franska modehuset Saint Laurent beslutat att helt och hållet lämna den traditionella Fashion Week-kalendern. Varumärket har valt att planera om och ställa in tidigare satta datum, vilket dessutom innebär att kommande kollektioner inte kommer presenteras enligt planerat. Saint Laurent har istället bestämt sig för att göra saker i sin egen takt. 

 

“Conscious of the current circumstance and its waves of radical change, Saint Laurent has decided to take control of its pace and reshape its schedule.” 

 

Saint Laurent’s respons på Covid-19-pandemin gör dem till det första exklusiva modehuset att officiellt lämna den traditionella Fashion Week-kalendern. Modevärldens respons på Covid-19 har än så länge främst inneburit inställda och förskjutna modeveckor – men även digitaliserade lösningar

Tidigare i mars gick Fédération de la Haute Couture et de la Mode ut med att sommarens Haute Couture Week och Men’s Fashion Week i Paris ställs in. Samtidigt gick London Fashion Week ut med att de nu tar till med digitaliserade lösningar för att presentera sommarens planerade London Fashion Week. Modevärlden har tvingats tänka -och planera om, men trots en rådande pandemi menar många att septembers planerade modeveckorna fortfarande kan komma att ta plats. Om det faktiskt blir så att modeveckorna i september genomförs, kommer det franska modehuset Saint Laurent dock fortsätta följa sin egna takt och därav inte presentera några kollektioner under Fashion Week. Saint Laurent gick ut med nyheten genom ett Instagram-inlägg där beslutet beskrevs enligt följande: 

Conscious of the current circumstance and its waves of radical change, Saint Laurent has decided to take control of its pace and reshape its schedule. Now more than ever, the brand will lead its own rhythm, legitimating the value of time and connecting with people globally by getting closer to them in their own space and lives … Saint Laurent will take ownership of its calendar and launch its collections following a plan conceived with an up-to-date perspective, driven by creativity.”

https://www.instagram.com/p/B_eeXpoj0rh/

 

Bild: EPA-EFE/IAN LANGSDON