Se A$AP Rocky i trailer för Klarna

Uppmuntrar människor att återfinna kärleken för mode efter pandemin

Under våren kom nyheten att A$AP Rocky investerar i svenska Klarna, och därmed blir delägare i företaget – likt artister som Lady Gaga och Snoop Dogg gjort innan honom.

Som en del av samarbetet blev A$AP Rocky även företagets VD för en dag. Tanken är även att rapparen ska bidra med modeinnehåll i form av kreativt återanvändande och vintagemode via Klarnas app. De vill uppmuntra kunder att förnya sin stil efter pandemin – men på ett hållbart sätt. Tillsammans kickar de ingång ett projekt som går hand i hand med Rocky’s kärlek för vintage.

Det är inte upp till mig att bestämma vad människor ska ha på sig eller hur de ska klä sig, men att hjälpa Klarna med att skapa utrymme för folk att upptäcka sin egen stil är i linje med den sortens råd och kurering jag blivit en del av inom modeindustrin de senaste åren” säger A$AP Rocky.

A$AP Rocky har bland annat satt ihop en vintage-kapsel för Klarna som består av 100 plagg, samt frontar företagets senaste kampanj. I videon spelas en osläppt låt från rapparen som väntas släppas i sommar, och vi ser även UK-artisten Skepta gästa.

A$AP Rocky berättar om tanken bakom kapselkollektionen med Klarna i en intervju med Hypebeast:

”It wasn’t brand-orientated, it was more about overall pieces. Bell bottoms, boot cuts, dungarees — but I wouldn’t shop vintage for selvedge denim. I would get some jeans or dungarees, so that’s the kind of stuff I listed and mentioned. Trying to tell people what brands to go for is confusing, there are so many brands that came and went from the ‘70s.

When it comes to vintage, a lot of stuff wasn’t mass-produced, it was only a few pieces and that’s what feels more exclusive than anything today.”

Kampanjen har även möts av kritik, då artisten promotar och stöttar just Klarna som erbjuder betalningsmetoder och e-handel som möjliggör kreditköp – vilket kan ökar risken för att människor skuldsätter sig.

Spana in A$AP Rocky’s kampanj med Klarna!