Paris i uppror när SHEIN öppnar sin första permanenta butik

SHEIN öppnar sin första permanenta butik i Paris, och möts av kritik från politiker, arbetare och franska märken som protesterar.

SHEIN, det kinesiskgrundade online-modeföretaget, öppnar sin första permanenta butik i världen, på BHV-varuhuset i centrala Paris. Butiken, som ligger på sjätte våningen i det historiska varuhuset mittemot stadshuset, har väckt massiv kritik. Kritiker varnar för att företaget riskerar att skada Paris image som progressiv modehuvudstad.

Frankrike är en av SHEINs största marknader i Europa, med cirka 23 miljoner kunder, men flera franska märken har dragit tillbaka sina produkter från BHV i protest. Disneyland Paris ställde in julplaner på varuhuset och en statlig bank avbröt samtal om att köpa byggnaden. BHV-personal har strejkat och demonstrerat.

Paris kommunalråd och lokala politiker menar att SHEINs etablering går emot stadens strategi att stödja oberoende butiker och fransktillverkade produkter. Samtidigt hävdar SHEIN att butiken ska locka unga kunder och stärka handeln på gatan. Företaget planerar även permanenta butiker i Dijon, Reims, Grenoble, Angers och Limoges i Galeries Lafayette-varuhus.

Kontroversen har fördjupats av att företaget nyligen fått kritik för olagliga produkter på sin e-handel. Den franska finansministern hotade med förbud om ”barnliknande” sexleksaker återigen skulle säljas. SHEIN tog bort alla listningar och införde ett totalt förbud mot dessa produkter.

Under 2025 har SHEIN redan fått böter på totalt 191 miljoner euro för bland annat brott mot cookie-lagar, vilseledande marknadsföring och bristande information om plastmikrofibrer. EU-kommissionen utreder även risker kopplade till olagliga produkter. Företaget säger att de intensifierar kontroller för produktkvalitet och säkerhet i Europa.