Solna FC & adidas avslöjar lokalt förankrade matchtröjor

Stockholmslaget hyllar hemmatrakten Hagalund i nya hemma- och bortaställ – se fotokampanjen med en tidigare Allsvensk mästare här

För sin nya hemma- och bortaställ från adidas till säsongen 2024 har Stockholmsklubben Solna FC har inspirerats av Hagalundsområdet, deras hemmatrakter. Ett stenkast från den nu rivna Råsundastadion – där en 17-årig Pelé gjorde entré på scenen i VM-finalen 1958 – ligger 8 blå bostadshus som fungerar som hem och inspiration för klubbens identitet.

Siffrorna som pryder tröjorna har utformats i samarbete med den uppskattade Berlinbaserade designstudion DINAMO och är en direkt hyllning till de arkitektoniska landmärkena i Hagalund. Varje siffra är utformad för att spegla siffrorna på de ikoniska blå bostadshusen, vilket symboliserar klubbens djupt rotade koppling till området.

På baksidan av tröjan finns även klubbens motto, ”Vi är dom, dom är vi”, istället för individuella spelarnamn, vilket understryker klubbens engagemang för enighet och gemenskap och speglar den anda av solidaritet som definierar Hagalund.

Kampanjen är fotograferad av Ikram Abdulkadir, som tidigare har fotograferat Malmö FF och både herr- och damlandslaget. Kampanjen innehåller bland annat den tidigare allsvenska mästaren Panajotis Dimitriadis (AIK), vars närvaro ytterligare förstärker bandet mellan Solna FC och dess lokala hjältar.

Med dessa dräkter omfamnar Solna FC inte bara framtiden utan firar också sitt historiska förflutna. Klubbens visuella identitet är ett bevis på det bestående arvet från Hagalund, där tradition möter innovation.