DOPEST Testar: Sony Playstation 5

Läs allt om den nya konsolen

Äntligen har Sony’s efterlängtade Playstation 5 kommit ut på marknaden. Vi på Dopest har nu levt med konsolen i två veckor och därefter utvärderat om den förtjänar alla hyllningar. Läs hela recensionen nedan.

Unboxing

Paketeringen är enkel – men Sony verkar ha sparat allt det roliga till själva konsolen. Det som ingår utöver Playstation 5 är en handkontroll, nätsladden, HDMI, USB-C och ett ställ som låter dig växla mellan att ha din konsol ståendes eller på sidan. USB-C är en uppskattad nyhet till konsolen då PS4 använde USB 3.0/3.1. På bild ser konsolen väldigt stor ut och faktum är att den är ännu större i verkligheten. Den kommer, vare sig du vill eller inte, både synas och ta plats i hemmet.

Storleken och den svart-vita färgen gör att konsolen ser extra futuristisk ut. Kollar man närmare så ser man även att Sony har täckt konsolen i ett mönster av fyrkanter, trianglar, kryss och cirklar, vilket anspelar på kontrollens knappar. Under tiden vi använt konsolen har designen och storleken verkligen växt på oss.

Många av portarna finns på baksidan, såsom HDMI, ström, och USB-laddningskontakter. Här finns också den stora ventilationen som förhoppningsvis gör det värt att Playstation 5 är så stor som den är. Vi alla som har haft ett PS4 vet hur mycket det kunde låta efter något år, och den nya ventilationen sägs vara lösningen på det problemet. På framsidan får du USB-C-porten som du laddar din handkontroll med, samt diskutmatningsknappar – om du har disc-versionen.

DualSense handkontroll

Sony har inte bara förändrat konsol-designen – utan du får även en helt ny handkontroll! Den nya handkontrollen DualSense blir ännu större än sin föregångare DualShock, som gör att du kan spela en längre tid utan att det blir obekvämt. Storleksmässigt har Sonys handkontroller bara växt under åren och den nya förbättrade handkontrollen ger hands-down den mest futuristiska känslan med hela Playstation 5.

En stor förändring utöver designen är Sonys nya “Adapter Triggers” och en snabbare haptisk feedback på kontrollen (hur snabbt Playstation 5 reagerar när du trycker på en knapp). Adaptive triggers är väldigt uppskattat av oss, men det är egentligen något du måste uppleva själv.

Den nya funktionen tillåter spel att ändra hur mycket kraft du behöver använda för att trycka på avtryckaren. Det är uppenbart att upplevelsen kommer variera från spel till spel, men de spelutvecklare som lyckas utnyttja DualSense funktioner i spelen kommer att ge användarna en otrolig och förhöjd spelupplevelse. Det är en stor avvikelse för vad i princip alla konsolspelare är vana vid, men det är banbrytande och riktigt spännande.

Förutom att konsolen och kontrollen har förändrats, så har hela gränssnittet uppgraderats. Menyn på Playstation 5 har fått ett ansiktslyft och är idag mer modernt, lättåtkomligt och gör så att det går snabbare för användaren att interagera med menyn. Det är ett förenklat designval – till skillnad från designen på konsol och handkontroll, men det har verkligen lönat sig. Några av de största förändringarna på Playstation 5 är hur extremt mycket fortare allting går i jämförelse med föregående Playstation 4. Allt från att starta ett spel till att ladda ner nya spel går extremt mycket fortare. Vi laddade ner 50GB Assassin’s Creed Valhalla på endast några minuter!

En annan stor förändring är att laddningsskärmen är något som inte existerar längre. Du behöver inte vänta längre utan du landar rakt in i ett spel, som till exempel Spider-Man: Miles Morales massivt öppna värld. Spel designade enbart för Playstation 5 är såklart tydliga uppdateringar för den nya konsolen, men du tillåts ändå spela nästan alla PS4-spel. Cross-play stöds för de flesta spelen vilket tillåter dig att spela Warzone eller Overwatch med vänner som inte lyckats köpa ett Playstation 5 ännu.

En av de största försäljningspunkterna för nästa generations konsoler är högre upplösning och bildhastigheter, men framförallt bättre prestanda generellt. Playstation 5 levererar på alla punkter jämfört med vad man som Playstation 4-ägare är van vid. Hur stor skillnad du upplever varierar dock. Du behöver en TV som stödjer variabel uppdateringshastighet och 4K HDR-innehåll för att verkligen dra nytta av grafiken som Playstation 5 kan spotta ut. Även på en sämre TV kan du dock se skillnaderna mellan Playstation 5 och Playstation 4.

Är den värd hypen?

I slutet av dagen så lever Playstation 5 absolut upp till alla krav och förväntningar. Även om grafiken är ett stort plus så blir den mest uppskattade delen hur snabbt man kan ladda ned nya spel. Missa inte heller konsolens tysthet – vilket gör att man enklare kan ha konversationer medan man spelar. DualSense-handkontrollen är den stora förändringen och kommer revolutionera konsolen ju längre tiden går. Bättre grafik och respons, och en förbättrad handkontroll bildar tillsammans en tydlig bild av hur nästa generations konsol-upplevelse kommer att se ut. Sammanfattningsvis så är Playstation 5 oerhört imponerande.

Text: Haris Pozega