Spana in Louis Vuitton Spring/Summer 2020 kampanj

Frontas av svenska Gustav Lindh

För Spring/Summer 2020 presenterar Louis Vuitton den första i en serie av fem kampanjer som är avsedda att framställa människans positiva fotavtryck på planeten. Genom kampanjerna, fotograferade på de fem kontinenterna i världen, belyser Louis Vuitton’s Men’s Artistic Director Virgil Abloh grunden för det globala samhället, harmonisk mångfald och integration, som ingår i hans arbete på Louis Vuitton. Kampanjerna fördjupar husets resecentriska kärna och illustrerar och firar de handlingar och känslor som manliga ungdomar delar över hela världen, oavsett kultur och tro.

Den afrikanska kontinenten är först ut för Louis Vuittons Spring-Summer 2020 kampanj. Fotograferad av Viviane Sassen i Tanger och Chefchaouen, det topografiska landskapet är geografiskt lokalt i Marocko men ändå visuellt igenkännligt över hela världen.

Med hjälp av känslor som föreslagits i kollektionen upptäcker Virgil Abloh det välkända och firar det genom nya ögon: en förblåst strand, en gräsbevuxen dyn, färgerna på en solnedgång. Blommor, kollektionens huvudmotiv, manifesteras i skulpturell form. De fungerar som en naturligt förekommande metafor för mångfald och interagerar med en mångfaldig grupp människor som består av modeller och talanger som rekryterats lokalt i Marocko.

I en globaliserad miljö fungerar begreppet fotavtryck som en bild av vårt kollektiva medvetande. Att observera begreppet barndom – en pågående premiss i Virgil Ablohs kollektioner för Louis Vuitton – upplevelser och övningar som är infödda i vår uppfostran förblir något människor kan relatera till runt om i världen: drakflygning, blomsterplockning, somrar på stranden. Liksom korsbestömning av blommor – individuella organismer som korsar gränser och förökas fritt – de tjänar till att binda oss samman i all vår mångfald över län, länder och kontinenter.