Spider-Man till vodka – här är fotbollens ovanligaste sponsorer
Sponsorer på tröjan är synonymt med den moderna fotbollen – men det betyder inte att det alltid blir snyggt
EM 2024 är över och fotbollsvärlden börjar redan nu förbereda sig för nästa säsong av klubbfotboll. Detta innebär allt från transfers till tränarbyten och allt som hör till, men en underskattat aspekt som faktiskt syns hela säsongen igenom är matchtröjorna och inte minst deras sponsorer.
För att hedra matchtröjans konst att förmedla reklam har vi därför valt ut 7 av de konstigaste sponsorerna någonsin:
Atletico Madrid 2003-2004: Columbia Pictures
Under säsongen 03-04 pryddes Atletico Madrids tröjor av olika filmer som marknadsfördes av Columbia Pictures, allt från Gothika till Spider-Man 2. Detta unika samarbete innebar att tröjornas design ändrades beroende på temat för filmen, även mitt under säsongen. Något liknande hade aldrig setts innan och det har det heller aldrig gjorts efter, vilket kanske är tur med tanke på hur jobbigt det måste ha varit för klubbens materialare.
Everton 2017-2018: Angry Birds
Den må ha varit liten och endast suttit på den högra ärmen, men Evertons val av att ha mobilspelet Angry Birds på sina matchtröjor är lika förbluffande ändå. När de avslöjade sitt samarbete inför säsongen 2017/2018 var det visserligen bara ett år efter Angry Birds: The Movie haft biopremiär, men spelets popularitet hade definitivt minskat stadigt under åren sedan dess peak i början av 10-talet.
AC Milan 1981-1982: Pooh Jeans
Under säsongen 1981-82 hade den italienska giganten AC Milan det numera nedlagda ”Pooh Jeans” på sina tröjor. Detta ledde såklart till många skämt i den engelskspråkiga världen, inte bara för att Nalle Puh heter ”Winnie the Pooh” utan även för mer omogna anledningar när ”h” tas bort.
West Brom 1984-1986: No Smoking
I mitten av 1980-talet hade dåvarande Premier League-laget West Bromwich Albions tröjor en rökfri logotyp för att stödja en antirökningskampanj på deras arena. Problemet var bara att loggan i stort sett bara var en skylt som hade kunnat sitta på en vägg till en bar, vilket gjorde att den kändes rejält felplacerad.
Scarborough FC 1990-1991: Black Death Vodka
Det numera nedlagda laget Scarborough FC marknadsförde märket Black Death Vodka under det tidiga 90-talet. Det känner helt absurt idag och mycket riktigt förbjud det engelska fotbollsförbundet senare tröjan på grund av dess kontroversiella namn. Mindre starka drycker var dock okej, så sent om på 00-talet sponsrades Liverpool av Carlsberg.
Cardiff City 1999: Super Furry Animals
1999 sponsrade det walesiska rockbandet Super Furry Animals laget Cardiff City under kortare period för att marknadsföra sitt album Guerrilla. Då var det ingen grej, men idag är begreppet ”Furries” förknippat med människor som klär ut sig till djur, sponsorn (och bandet) åldrades med andra ord inte särskilt graciöst.
Sheffield Wednesday 2000-2001: Chupa Chups
När ett lag sponsras av märket på en godisklubba är man verkligen på andra sidan skalan från Black Death Vodka. Denna sockersöta sponsor hamnade i Sheffield i början av 00-talet, även om den ikoniska loggan (designad av Salvador Dali) är igenkänningsbar skar den sig rejält mot lagets vita och blåa färger.