Senaste nyheterna från Spotify - inför scrollande flöde

Många nya funktioner kommer rullas ut inom kort

Spotify har under Stream On 2023 presenterat ett flertal nyheter som sätter kreatörerna och deras utveckling i fokus. Under eventet avslöjades även en av Spotifys största uppdateringar sedan tjänsten lanserades – ett nytt utseende med dynamiskt gränssnitt för mobilanvändare. Alltså ett typ av feed.

Nya Spotify rullas ut successivt från och med idag till plattformens över 500 miljoner månatliga aktiva användare. Uppdateringen innehåller bland annat:

  • Smart Shuffle låter dig addera ny musik som perfekt kompletterar din befintliga spellista med ett enkelt knapptryck.
  • Utforska personligt kurerade förhandsvisningar av spellistor, album och poddavsnitt genom att klicka in på undermenyerna “Musik” och “Poddar och program”. Alltså en typ av teaser till musiken/podden.
  • Ett nytt flöde inom Sökfunktionen låter dig utforska ny musik och poddar inom dina favoritgenrer via korta rörliga klipp. Du kan också förhandslyssna på låtar från några av dina favorit-spellistor så som Discover WeeklyRelease RadarNew Music Friday eller RapCaviar.
  • Likt för musik kommer nu Autoplay för Podcasts – när en podd tar slut spelas ett nytt avsnitt upp automatiskt utifrån relevans och användarens preferens.
  • Spotify presenterade nyligen DJ – en ny personlig AI som förändrar hur användare upptäcker och lyssnar på musik. Funktionen kommer initialt vara tillgänglig i USA och Kanada. 

Nya förbättrade verktyg för kreatörer

En ny uppsättning verktyg ska hjälpa artister hitta de fans som kommer att älska deras musik allra mest. Några av de nya funktionerna för Spotify for Artists är:

  • Marquee – en sponsrad rekommendation av en ny release i helskärmsformat som når ut till de lyssnare som tidigare har visat intresse för en artist. 
  • Discovery Mode – ett verktyg för artister och deras team att identifiera prioriterade låtar, varpå Spotify kan ta med dem i de algoritmer som formar personliga musikflöden. Idag är Discovery Mode tillgängligt på Spotify for Artists för en bredare grupp artister och deras team, inklusive tusentals independent-artister och skivbolag.
  • Showcase – ett format på mobilanvändarnas nya hemskärm som introducerar en artists musik – nya såväl som äldre releaser – för sannolika lyssnare. Spotify testar just nu Showcase med utvalda artister och skivbolag och kommer göra funktionen tillgänglig för fler inom kort.

Nya intäktsströmmar för merch och live-events ska också hjälpa artister att växa. Bland annat släpps ett nytt verktyg som låter användare hålla koll på kommande spelningar runtom i världen.

”Idag finns det mer än tio miljoner kreatörer på Spotify med över en halv miljard lyssnare i 184 länder. Tänk vilken otrolig potential det skapar för världens kreatörer. Oavsett var du befinner dig på din egen kreativa resa inom musik, poddar eller ljudböcker, så finns potentialen att nå en halv miljard människor. Den räckvidden blir ännu mer kraftfull med de nyheter vi har introducerat idag” avslutade Daniel Ek i sitt tal.