Spotify och FC Barcelona sägs ingå ett flerårigt sponsoravtal – arenan byter namn

Spotifys gröna logga lär även pryda klubbens tröjor nästa säsong

FC Barcelona har under de senaste åren haft stora finansiella problem. Det var också den främsta anledningen till att Lionel Messi lämnade klubben efter mer än ett halvt liv i “Barcas” klubbfärger. Nu verkar det som att klubbens ekonomiska situation kan vara på väg att vändas till det bättre. 

Under dagen har spanska medier rapporterat att klubben tecknat ett lukrativt sponsoravtal med den svenska musiktjänsten Spotify. Det nuvarande sponsoravtalet med det japanska e-handelsföretaget Rakuten, vars namn prytt lagens tröjor de senaste åren, går ut lagom till sommaren 2022. Nu sägs det istället att FC Barcelona kritat på ett treårigt avtal med Spotify värt nästan 2,8 miljarder svenska kronor. 

Enligt uppgifter kommer Spotifys namn och/eller logo att pryda både herr- och damlagens matchtröjor. Det rapporteras även om att Spotify köpt namnrättigheterna till klubbens hemmaarena “Camp Nou”. Att den från och med nästa säsong, under en treårsperiod, döps om till “Camp Nou Spotify” istället för det klassiska Camp Nou. 

Kontraktet parterna emellan sägs undertecknas senare under den pågående veckan. Så snart dealen är färdig lär den också offentliggöras från både klubben och Spotifys håll. Tills dess, håll er uppdaterade på Dopest.se för fler fotbollsrelaterade nyheter!