Spotify introducerar nytt TV-gränssnitt globalt

Efter en stor makeover på appen för mobil & desktop får sig nu TV-användare fyra stora förbättringar

Spotify har sett över sin användarupplevelse för sin TV-app med en rad nya funktioner och förbättringar. Bland annat har de siktat på en förhöjd visuell upplevelse som ska vara mer i linje med mobilappen och det nyligen uppdaterade utseendet på desktop.

Här är de fyra största nyheterna:

  • Startsidan får ny design: Startsidan har uppdaterats och fått en vy för “Nu spelas” vilket gör upplevelsen på stor skärm mer lik den i mobil och på desktop. Användare kommer nu enklare hitta bekanta genvägar till favoriter och nyligen spelat innehåll direkt på startsidan.
  • Växla kontot: TV-skärmar delas ofta med andra, och Spotify gör det därför enklare att växla konton genom att alltid visa den aktiva profilen i det övre högra hörnet. Du kan när som helst växla profil genom att trycka på profilbilden. Upplevelsen anpassas då efter profilens preferenser.
  • Uppspelningskön: Tidigare var det endast möjligt att se nästa låt på tur, men nu kan TV-användare se och navigera bland vad som kommer att spelas härnäst via en ny och lättillgänglig uppspelningskö.
  • Mörkt läge: För de tillfällen då TV:n inte ska stå i centrum kan du nu enkelt aktivera mörkt läge via ”Nu spelas”-vyn, vilket låter användare dämpa skärmljuset och tona ned visuella element.

Spotifys nya TV-upplevelse började rullas ut till alla gratis- och premiumanvändare globalt från och med i torsdags den 9:e november. Uppdateringarna finns tillgängliga på smarta TV-apparater med stöd för Spotify, samt spelkonsoler och andra mediestreamingenheter. Läs mer om uppdateringen och tillgängligheten på spotify.com/connect/tv.