Spotify introducerar nytt TV-gränssnitt globalt
Efter en stor makeover på appen för mobil & desktop får sig nu TV-användare fyra stora förbättringar
Spotify har sett över sin användarupplevelse för sin TV-app med en rad nya funktioner och förbättringar. Bland annat har de siktat på en förhöjd visuell upplevelse som ska vara mer i linje med mobilappen och det nyligen uppdaterade utseendet på desktop.
Här är de fyra största nyheterna:
- Startsidan får ny design: Startsidan har uppdaterats och fått en vy för “Nu spelas” vilket gör upplevelsen på stor skärm mer lik den i mobil och på desktop. Användare kommer nu enklare hitta bekanta genvägar till favoriter och nyligen spelat innehåll direkt på startsidan.
- Växla kontot: TV-skärmar delas ofta med andra, och Spotify gör det därför enklare att växla konton genom att alltid visa den aktiva profilen i det övre högra hörnet. Du kan när som helst växla profil genom att trycka på profilbilden. Upplevelsen anpassas då efter profilens preferenser.
- Uppspelningskön: Tidigare var det endast möjligt att se nästa låt på tur, men nu kan TV-användare se och navigera bland vad som kommer att spelas härnäst via en ny och lättillgänglig uppspelningskö.
- Mörkt läge: För de tillfällen då TV:n inte ska stå i centrum kan du nu enkelt aktivera mörkt läge via ”Nu spelas”-vyn, vilket låter användare dämpa skärmljuset och tona ned visuella element.
Spotifys nya TV-upplevelse började rullas ut till alla gratis- och premiumanvändare globalt från och med i torsdags den 9:e november. Uppdateringarna finns tillgängliga på smarta TV-apparater med stöd för Spotify, samt spelkonsoler och andra mediestreamingenheter. Läs mer om uppdateringen och tillgängligheten på spotify.com/connect/tv.