Stanley Cup-mästaren Johnny Oduya lanserar märket Atunya

Firas med en turnering för välgörenhet i Älvsjömässan

På fredag kommer den tvåfaldiga Stanley Cup-mästaren Johnny Oduya arrangera en hockeyturnering för välgörenhet i Älvsjömässan. Det görs i samband med lanseringen av hans egna varumärke Atunya. Intäkterna kommer gå till Nairobi’s lokala street hockey community.

Att kunna stötta sport-communities är en viktig kärnfråga som ligger bakom filosofin för Oduya’s varumärke Atunya. Spelaren fick idén till märket under sina NHL-dagar. Inom hockey är det vanligt att utrustningen slits snabbt – vilket fick honom att vilja utveckla kläder och utrustning som är slitstark, med hjälp av tekniska och hållbara material och teknologier.

Atunya är en hyllning till Oduya’s rötter i Kenya. Namnet kommer från hans fars modersmål Luo. ”Atunya” betyder både ”ohämmad” och ”lejon”.

”I started thinking about Atunya four years ago out of sheer frustration of not finding sustainability, high-performance, and social ethics combined in one brand. Training is booming and I feel the younger generation is setting the bar higher for new brands. I aim to make the apparel business more conscious about how we view performance, one step at a time, being better than yesterday” berättar Johnny Oduya. 

Missa inte att lanseringen av Atunya firas på fredag den 20 augusti i Älvsjömässan. Lagen som spelar i turneringen kommer ledas av tidigare svenska NHL-stjärnor som Oliver Kylington, Patrik Nemeth, Kevin Stenlund, och Oduya.

Den första kollektionen från Atunya släpps den 1 september via märkets hemsida.