STIKSEN nytt svenskt varumärke för premiumkepsar
Svenska STIKSEN släpper lyxiga kepsar som klär upp
Vi har tidigare skrivit om Stockholms-rappare Asim och hans musik, bland annat här. Nu är samma Asim tillbaka fast denna gång så är det inte musiken som är i fokus utan denna gång så är han tillbaka som grundaren av det nya varumärket STIKSEN som ett skandinaviskt premiummärke inom kepsar.
Målsättningen med STIKSEN är att förändra synsättet på kepsar och därmed normalisera användning av plagget vid finare tillfällen. Man vill helt enkelt ändra den generella uppfattningen om att den moderna kepsen är ett plagg relaterat endast till sporten och olika subkulturer.
STIKSEN allra första kollektion går under namnet The Merino Collection och består av fem lyxiga kepsar i diskret design. Utgångspunkten i STIKSENs designspråk ligger på kvalitet och detaljer snarare än stora logotyper eller texter.
Vår vision är att kepsen ska passa in vid finare tillfällen och vara ett komplement till en business casual dress code. Nu finns äntligen en keps på marknaden som klär upp personer, till skillnad från de flesta andra kepsar som ger en mer avslappnad och ledig look. Hela min barn- och ungdom har jag fått höra att jag inte får bära keps i klassrummet, vid matbordet osv, så för mig handlar det i slutändan inte om att sälja ytterligare ett varumärke, utan istället om att förändra en hel världs syn på kepsar, säger Asim Khandker, grundare.
Kepsarna består främst av merinoull på utsidan, men även av en del kashmir och polyester. Insidan täcks av bomull för den bästa möjliga passformen. Samtliga fem kepsar är av modellen ”baseball cap” med ett designat one-size-fits-all-spänne. Dessutom präglar en 24K guldpläterad STIKSEN-emblem kepsens vänstra baksida. Första kollektionen inkluderar varianterna Pitch Black, Midnight Blue, Ladyburg Burgundy, Moss Green och Dune Beige.
STIKSEN kepsarna finns tillgängliga att köpa på STIKSENs hemsida.