StockX avslöjar dess snabbast växande märken: den omväxlande resell-scenen

Allt bakom halvårsrapporten och var resell-världen är på väg

Reselling-scenen har, under de senaste åren, undergått ett skift. I 2021 har vi kommit en lång väg från hur det hela såg ut för bara fem år sedan. Medan en stor del definitivt kommit från renodlad hype, kan man utan tvekan kreditera en del av revolutionen till den ökända återförsäljningsplatformen StockX. Vare sig man älskar, eller hatar, dess decentraliserade approach till resell, har det gett gamet ett nytt perspektiv på produkter i överlag, samt dess fluktuerande pris. Som vi alla vet började det hela dock enbart med skor, och är vad än idag den dominerande kategorin på den numera diversifierade hemsidan. Nu har företaget delat dess halvårsrapport, som hade en hel del att säga bakom siffrorna. De pekade bland annat ut dess snabbast växande märken och silhuetter, i form av förhöjd försäljning, vilket kom att bli till riktigt intressant och talande information.

Bland datan gömmer sig en mycket imponerande statistik. Nyskapade konton har, och har varit sedan pandemin, två gånger så stor chans att vara kvinnliga. Det vill säga att på 100 nya användare har vi runt 66 kvinnliga användare – en enorm siffra för vad som tidigare varit ett oerhört mansdominerad genre. Detta kan vara kopplat till märken som bland annat Nike’s push för damexklusiva-modeller, men drar definitivt dess rötter i sneakers nyfunna status inom populärkultur. Genom att fortsätta lämna rum åt kvinnliga kreatörer som Aleali May, Yoon Ahn, och många fler, lär vi se denna siffra fortsätta öka. Platformens växande marknad för handväskor, som för nuvarande håller sig relativt kvinnodominerad, kan även ha spelat roll i ökningen.

Omväxlingen speglas dock inte enbart på användare, utan givetvis även på produkterna: dess kategori, silhuett, samt märke. Bland skodon ser vi ett tydligt mönster som målar en mycket exakt bild av dagens situation. På första plats har vi Birkenstock (+610% ökad försäljning sedan första halvåret 2020), följt av Louis Vuitton (+440%) och Crocs (+430%). Guld- och bronsplatsen talar utan tvekan för gamets nya kärlek för komfort, som främjades under pandemin med skor som Yeezy Foam RNNR. För att ta sig till toppen krävs dock en hel del mer – något som båda märkena utnyttjat galant – nämligen hypade collabs. Från artister som Justin Bieber, Bad Bunny, och Post Malone för Crocs, till trendiga märken som Stüssy, Rick Owens, och Kith för Birkenstock, har vi fått en hel del skapelser. Kanske innebär detta att stora märken ändå håller sig snäppet viktigare och inflytelserika än stora artistnamn – som ibland enbart lockar till sig fans. Diversifieringen visar dessutom hur hype-kulturen sakta men säkert börjar ta över lyx- och diverse andra kategorier. Louis Vuitton’s introducering av Virgil Abloh som kreativa direktör ledde till en obestridlig tillströmning av hundratals nya produkter, alla med den populära designern i dess titel. Om man jämför med andra stora hus som tidigare varit på samma nivå, så som Gucci, ser vi hur katalogen inte alls reflekterar någon form av andrahandsmarknad – med undantag som samarbetet med The North Face, vilket åter igen bevisar 2021’s extrema förmån för collabs. StockX’s chefekonomist, Jesse Einhorn, hade detta att säga till Highsnobiety om lyxens upptrend inom just sneakers:

“Demand for designer sneakers is also on the rise, with trades of Louis Vuitton and Alexander McQueen releases up four and five times what they were a year ago,” says Einhorn. “Someone who may have prioritized a more formal or traditional work shoe or accessory a year ago is now putting those dollars towards sneakers.”

Om man håller sig till specifika silhuetter är statistiken mindre förvånande. Nike’s Dunk fortsätter att dominera med en 990% ökad försäljning sedan det första halvåret 2020. Därefter följer rivalerna Reebok och New Balance, med dess hetaste modeller för tillfället: Club C (+510%) respektive 992 (+400%). Medan Swoosh-märket fortsätter att pressa ut all juice kvar från Dunk-hypen, kan man ändå börja undra vilken silhuett som märket kommer att välja ut som dess nästa trend, och förhoppningsvis bevara ledarrollen.

Accessoarernas ökning domineras klart och tydligt av Chrome Hearts, som trots allt har det som fokus. Efter dess introducering på hemsidan har märkets försäljning på andrahandsmarknaden ökat med 2200%. I det här fallet kan vi tydligt koppla detta till samma fenomen som Goyard – en stark trend med oerhört få butiker och licensierade återförsäljare.

För alla gamers har 2021 varit en problematisk period, speciellt för de med hopp om att få skaffa sig de sprillans nya konsolerna. StockX’s introducering av teknik som konsoler och grafikkort, ledde till ett massivt boom av nya försäljningar. Toppen intas givetvis av det eftertraktade Playstation 5, vars siffror är häpnadsväckande. Under senaste halvåret har hela 150.000 PS5:or sålts på StockX. Dessa siffror omfattar tiotusentals säljare samt köpare från dussintals länder runt om i världen. Kanske mest imponerande är hur den ”organiserade” resell-världen, som förs fram av bland annat ”Cook-groups” på Discord, lyckats i år. Medianen av hur många PS5:or sålts per säljare ligger på 2. Det vill säga att av alla sellers har drygt två Playstation 5s sålts, om man bortser ytterligheterna. Det handlar alltså inte längre om en oönskad julklapp som senare sålts vidare – marknadens nya och självutnämnda entreprenörer börjar idag ta över tydligare än någonsin.

Halvårsrapporten indikerar alltså en övertygande omväxling inom resell. Inte minst ser vi hur demografin skiftar mot det kvinnliga hållet, utan även hur de produkter som säljs idag målar upp en betydligt mycket mer mångsidig bubbla. Från spridning inom lyx, till angreppet av tech, är det bara en tidsfråga innan återförsäljning och hype-kulturen tar över mer av våra tidigare vardagliga köp – eller att bubblan spricker rakt i våra ansikten.

Ta en titt på hela rapporten här.

Följ Dopest för mer info om resell, sneakers, och mode…