Behind the Brand – Historien bakom Stone Island

Lär dig historian om hur Stone Island grundades i vår nya ”Behind the brand”-serie

I Dopest "Behind the brand"-serien kommer vi att belysa olika märkens historia och bakgrund. Först ut är italienska streetwear-märket Stone Island.

Stone Island startade av designern Massimo Ostis år 1982 och han fick ett år senare sällskap av Carlo Rivetti som köpte 50% av företaget. År 1993 valde Massimo att kliva åt sidan och Carlo tog över hela företaget tillsammans med sin syster Christina. Än idag drivs Stone Island av chefsdesignern Carlo Rivetti.

Till en början var planen att Stone Island skulle vara en underlinje till Massimo Ostis andra märke, CP Company. Genom annorlunda textiler och materialval i kläderna skulle man sticka ut och kunna erbjuda något nytt. Inspirationskällan för Stone Island var då och är än idag militärinspirerade plagg. Detta kombinerar man med att konstant undersöka hur varor inom andra industrier produceras och tillverkas. Genom att titta på andra industriers produktion av diverse varor har man efterliknat det i sin egna produktion och genom en kultur av forskning, experiment lyckats tillämpa det på sina plagg. Detta har lett till att man har skapat sig ett rykte om att ha produkter som är slitstarka, högteknologiska och av väldigt bra kvalité.

Något som haft sina fördelar och nackdelar. I takt med att ryktet spred sig om de funktionella och slitstarka plaggen blev Stone Island allt populärare bland engelska fotbollshuliganer. Stone Island logga som sitter på vänsterarmen blev en symbol för bråk och många fans portades från arenorna ifall dem hade en tröja med den nu mer eller mindre ikoniska kompassen som egentligen symboliserar kärlek till havet och strävan efter konstant forskning.  Denna ”huligan image” lever kvar än idag men är inte lika stark som för ett par år sedan. Mycket tack vare att streetwear-världen anammat Stone Islands högkvalitativa design, innovation och kvalitet. Att grime-scenen och profiler som Drake, Travis Scott går runt i Stone Island plagg och samarbete med andra hypade märken som Supreme gör det hela inte sämre.

Idag driver Carlo Rivetti Stone Island som en coach över ett större team av designers som består av en mix av olika kulturer och bakgrunder för att på så sätt kunna fortsätta vara innovativa och kreativa med sin design för att tilltala olika målgrupper och ligga i framkant med funktion och teknik.

Stone Island går i Sverige att köpa hos bland annat Nitty Gritty, Stone Islands egna butik i Stockholm och The Terrace.