Följ med DOPEST & Marshall till The Great Escape Festival

Häng med när vi utforskar Englands största semesterort Brighton & Hove under festivalen The Great Escape

På den engelska sydkusten ligger staden som ofta beskrivs som Storbrittaniens bästa semesterort: Brighton & Hove.

Med sina långa stränder, vita stenhus och (oftast) varma klimat har staden växt fram som ett underskattat resmål för både britter och människor världen över. Ett av stadens mest kända nöjesattraktioner just nu är kanske fotbollen, genom det på senare år mycket framgånsrika Premier League-laget Brighton & Hove Albion.

Vad många missar är dock att staden även har en historiskt lång musikalisk kultur, med en av världens största festivaler för nya artister och allt annat vad musikbranschen innebär. Vi på DOPEST fick i samarbete med Marshall möjligheten att följa med på årets upplaga av festivalen som kallats för ”Europas South By Southwest (SXSW)”: The Great Escape.

Vad är The Great Escape?

The Great Escape Festival är en tre dagar lång musikfestival som hålls i Brighton och Hove varje år i maj, i år mellan den 10-13:e. Festivalen drivs av MAMA Festivals och det stora syftet är att visa upp ny musik från en mängd olika genrer, för människor såväl inom som utanför musikbranschen. Samtidigt är ett mål även att visa upp andra delar av musikindustrin, till exempel ljudtillverkare som Marshall eller skivbolag som Virgin Music och Sony. Festivalen grundades 2006 och har i snitt genom åren haft ungefär 300 artister på 30 olika platser runt om i staden per år.

2023 var några av de största artisterna på plats Unknown T, den brittiske rapparen som blivit känd för sin förmåga att gränsa mellan klassisk grime och nyare UK-drill. Från Sverige fanns bland andra Hannes och Deki Alem på plats, som är aktuella med den experimentellt klockrena EP:n Fluent Stutter.

En av spelningarna på nattklubben CHALK. Foto: DOPEST

Scenerna

Under festivalhelgen är i stort sett hela staden aktiverad på ett eller annat sätt. När du går längs gatorna hör du musik strömma från pubar, klubbar och gatuhörn då musiker världen över får chansen att söka in till och uppträda på någon av de 30+ scener som deltar. Många av de som inte blivit inbjudna, ansökt eller blivit godkända har dock inte gett upp för det, då det hör till vanligheterna att band och solo-artister själva ställer upp små mini-spelningar runt om i Brighton.

I city besökte vi bland annat nattklubben CHALK, som är en av stadens största även under vanliga veckor. Där spelade allt från lokala talanger till rutinerade DJ:s med flertalet årtionden i bagaget, gemensam nämnare var fokuset på elektronisk musik.

”The Beach” skickade upp strålkastare mot skylinen ovanför stranden. Foto: DOPEST

Amazon Musics TGE Beach står för en av de mer häpnandsväckande och kanske mest festival-liknande scenerna då de som namnet antyder satt upp ett område mitt på den stora stranden, bara ett stenkast från den ikoniska piren. Här var fokuset mer på pop och rock, med scener inuti tält som förde tankarna till svenska festivaler som Way Out West i Göteborg och den numera nedlagda Bråvalla i Norrköping.

Ett jazzband som spelade flera timmar i streck. Foto: DOPEST

Gatumusikanterna var kanske den mest organisk delen av festivalen, då de varken tillhörde skivbolag, sponsorer eller någon annan organisation över huvud taget. De bara ställde sig på gatorna, satte upp sina instrument och började spela. Ibland till mindre publik, ibland till större. Ibland anslöt folk och dansande, andra gånger blev de ignorerade. En ovanlig syn om man bara varit på svenska festivaler.

Dream Nails, ett självutnämnt feministiskt queer-punk-band, på Marshalls scen ”Hair of the Dog”. Foto: DOPEST

Marshall

Vi fick utöver staden och gatornas vimmel även möjligheten att följa med på evenemang styrda av ljudföretaget Marshall, som med sitt egna skivbolag Marshall Records på olika vis bidrog till festivalen. Ett av deras högkvarter under helgen var baren ”Hair of the Dog” och dess övervåning, där en scen satts upp för spelningar från brittiska band på uppgång. Ett av dessa var punkbandet Dream Nails, som till och med styrde mosh-pits i den lilla lokalen.

Peter Wijk, Steph Carter & Steve Tannett på Q&A för Marshall. Foto: DOPEST

Självklart fick vi även en närmare inblick i Marshalls senaste innovationer inom sina högtalare och hörlurar, inklusive nästa generationen av deras portabla speakers, men även deras nyformade sammanslagning med svenska Zound (som har märkena Urbanears & adidas headphones) för att bli Marshall Group.

Mellan konferenser och sneak-peaks genomfördes även en så kallad Q&A med tre stora namn inom Marshall: Peter Wijk, global marknadsdirektör, Steph Carter, utbildningsdirektör och Steve Tannett, legendarisk veteran inom den brittiska musikbranschen som producent och manager åt artister som Sting och R.E.M. De pratade om deras mål att hjälpa nya artister in i musikbranschen, men även deras långsiktiga arbete med inklusion.

”Jimi Hendrix was one of our first backers, we’ve always strived for inclusion”, sa Steven Tannett

Han pratade också om grundaren Jim Marshalls vision med företaget när han startade det 1962 och hur de vill fortsätta den hjälpsamma andan.

”Jim’s basic vision all those years ago remains today. We just want to help creativity with the best equipment we can provide”