The Internet - "Hive Mind" - Recension

Det amerikanska neosoul och alternativa R'n'B-bandet The Internet är tillbaka med sitt fjärde studioalbum Hive Mind.

För cirka tre år sedan släppte Los Angeles-bandet The Internet sitt hyllade tredje studioalbum Ego Death, vilket gästades av bland annat Vic Mensa, Janelle Monáe och Tyler, the Creator. Till skillnad från gruppens tidigare släpp, inkluderar den nya plattan Hive Mind inga gästinhopp. LP:n blir den första av bandets album att inte utges genom, det numera inaktiva, musikkollektivet Odd Future. I en intervju med Sirius XM-radioprogrammet Sway’s Universe berättar The Internet att albumtiteln härstammar från bandets kollektivistiska tankesätt, där alla medlemmar har ett gemensamt mål med musiken. Bandets frontfigur, huvudsångare och låtskrivare Sydney Bennet (mer känd som Syd), har förklarat att The Internets mål är att förmedla ett kamratskap sinsemellan unga, svarta människor.

I samband med albumet har The Internet släppt singlarna “Roll (Burbank Funk)”, “Come Over” och “La Di Da”. I den nostalgiska låten “Come Over” sjunger Syd om den tonårskärlek hon upplevde med sin första flickvän.“Puppy love / Butterflies / Made you blush”, sjunger Syd i refrängen, följt av sina funderingar angående att slå sig ner i ett långvarigt förhållande.

Sången “La Di Da”  är en modern, Latinamerikansk-influerad produktion med inslag av funk. Syd öppnar första versen med en interpolation av Lil Waynes singel “6 Foot 7 Foot” där han rappar: “Bitch, real G’s move in silence like lasagna”. Istället sjunger Syd “I move like the silent G in designer”. I refrängen hörs bandmedlemmen Steve Lacy.

På spåret “It Gets Better (With Time)” ifrågasätter medlemmen Matt Martians sin tro på Gud i ett urval av ångestfyllda och vackra texter. Låttiteln är en referens till organisationen It Gets Better, vars mål är att förhindra självmord bland HBTQ-människor. Under begynnelsen av Odd Futures karriär uppmärksammades Syd både för att vara musikkollektivets enda kvinnan, samt för att vara den första öppet homosexuella medlemmen. En faktor som sticker ut (bortom Syd och Steve Lacys skarpa och ljuva låtskrivande) är Matt Martians prestation på låtarna med funk-inspirerade syntar och trummor. Det hörs tydligt på “Roll (Burbank Funk)” som samplar discofunk-bandet Gaz hitlåt “Sing Sing”, vilken samplats flitigt av hiphopartister genom åren. “Roll (Burbank Funk)” har ett snabbare och mer energifyllt sound än vad bandet brukar leverera. Idén till låten föddes när gruppen bodde i ett AirBNB-hus. Under vistelsens sista dagar började de spela in låten med hjälp av sin portabla studio. Förra året fick vi höra ett liknande format av jazz-rap samt neosoul på Tyler, the Creators album Flower Boy.

Hive Mind innehåller en samling spår som omfattar både mindre innovativa produktioner än deras tidigare album Ego Death. Dock skapar The Internet fortfarande fantastiskt välstrukturerade kompositioner, vilket oryggligt kommer beteckna denna LP som en av årets bästa. Syd, Matt Martians och sologitarristen Steve Lacy presterar inom både låtskrivande och produktion, vilka demonstreras på en väldigt hög nivå. The Internet presenterar helt enkelt ett renare och självsäkrare förhållningssätt till sin musik än någonsin förut.

Bästa låtarna: “Burbank Funk”, “It Gets Better (With Time)” och “Wanna Be”.

Skribent: Artur Bagheri