The North Face gör ny throwback-kollektion

Går tillbaka till sina rötter och hittar inspiration från 70-talets designs i nya jackor, hoodies m.m

På det sena 60-talet grundade paret Douglas & Susie Tompkins en klättringsbutik i San Francisco och döpte den till The North Face. Mer än ett halvt sekel senare har den lilla butiken växt till en favorit för både äventyrare och modemedvetna människor världen över. Nu tar märket ett dyk ner i arkiven för att presentera delar av sitt designarv för en ny publik med ”Low-Fi Hi-Tek”-kollektionen.

Med bland annat vindjackor, hoodies och bucket-hats har de skapat en kollektion som ger en nickning till den amerikanske formgivaren och arkitekten Buckminster Fuller, en av The North Face inspirationskällor under 70-talet. Uppskattningen för Fullers arbete med kubformer blev en grund i utvecklandet av deras Dome Tent, som med tiden skulle bli en klassiker för märket.

Den nya kollektionens färger har tillsammans med Fullers arbete sin helhet inspirerats av just det tältet. Ljusa och mättade toner av blå, gul och beige är framstående i fotokampanjen, som tar plats i steniga miljöer med stränder och klippor. The North Face naturella filosofi visar sig i de neutrala färgernas kombination med klara färger, passande för en dag utomhus.

”Low-Fi Hi-Tek”-kollektionen lanseras via The North Face egna hemsida samt utvalda återförsäljare från och med den 16e februari.