The Weeknd säkrar $1-Miljardavtal för sin musikkatalog

The Weeknd har säkrat ett rekordstort $1-miljardavtal för sin musikkatalog fram till 2025, samtidigt som han behåller full kreativ kontroll.

The Weeknd har precis slagit till med ett riktigt galet affärsavtal för sin musikkatalog. Den 35-årige superstjärnan, alias Abel Tesfaye, har tillsammans med Lyric Capital Group ingått ett samarbete som omfattar alla hans låtar från start till 2025, rapporterar Variety.

Det som gör avtalet unikt är att The Weeknd och hans team fortfarande behåller kreativ kontroll över musiken och är aktieägare i bolaget. Ingen vanlig katalogförsäljning alltså, här kan han fortsätta styra sin musik och vision fullt ut.

Avtalet gäller alltså bara musiken fram till 2025 och påverkar inte framtida släpp. The Weeknd fortsätter även samarbetet med XO/Republic/Universal Music Group, och hans publiceringsrättigheter administreras fortfarande av Universal Music Publishing Group.

Exakt vad avtalet är värt är inte offentligt, men rapporter från Billboard och Bloomberg antyder en värdering på minst 1 miljard dollar, vilket skulle göra det till ett av de största katalogavtalen någonsin för en samtida artist. Till exempel sålde Queen sina masters till Sony för 1,27 miljarder dollar 2024, och Michael Jacksons katalog värderades till 1,25 miljarder dollar samma år.

Med det här avtalet sätter The Weeknd ännu en milstolpe för både musikbranschen och artister som vill behålla kontrollen över sin egen musik.