Här är de största trenderna på TikTok 2023

Året sammanfattas i ny rapport från appen – se de mest sedda klippen, använda ljuden & största trenderna här

Den årliga genomgången Year on TikTok är ett sätt för appen att visa upp vad användare världen över drogs till allra mest under gångna året. 2023:s upplaga är inget undantag och vi har nu fått ta del av det som fångade tittare, allt från For You-sidan till de mest spelade ljuden.

For You

År 2023 tog trendigt innehåll över For You-flöden världen över, särskilt inom komedi, utbildning, skönhet och sport. Här är de fem mest visade klippen, insamlat från hela världens For You-sidor.

  1. @seanthesheepman: #FarmTok lives on with Sean the Sheep man and his dogs Kate, Storm, Echo and Monty.
  2. @kirbyquimado: An easy and creative way to make a yummy snack using bread.
  3. @jazephua: Groove to the infectious beat of the Capybara Song!
  4. @unknowndazza: The tale of Frodrick the Frog and his 3D printed house.
  5. @gabryellurlan: Being grateful for the day while listening to birds arguing at 6am.

Ljud

Musik och TikTok går hand i hand – åt båda hållen. I Sverige har artister som DABAB och FGZ fått genombrott på appen med bara sin första eller andra singel, något som även speglar sig med globala artister. Det är dock inte bara nykomlingar som blir virala utan även gamla klassiker, remixade spår och memes.

  1. ”Cupid – Twin Ver – Sped Up Version” – FIFTY FIFTY: K-Pop gruppen har årets mest använda ljud med över 20 millioner skapade klipp.
  2. ”If We Ever Broke Up” – Mae Stephens: Med över 15 millioner videos är denna breakup-anthem årets näst mest använda låt.
  3. ”Collide (more sped up)” – Justine Skye: Ett exempel på ”speed up”-trenden, då originalet är från 2014 med den uppsnabbade versionen blev viral 2023 med över 13 millioner användningar.
  4. ”What It Is – Solo Version” – Doechii: Trillvilles ”Some Cut” från 2004 har varit en hit på såväl Vine som Tiktok och med solo-covern av Doechii blev den till och med en listhit, med en placering på Billboard Hot 100.
  5. ”มองนานๆ” – FLI:P: T-Pop (Thailändsk pop) har stigit snabbt under de senaste åren och och ”มองนานๆ”, som ungefär ”Look For A Long Time”, är från trion FLI:P och en av genrens absolut största hits.

Artister

Även artisterna själva kan ha TikTok som en musikalisk lekplats och såväl branschgiganter som nykomlingar har hittat sett att interagera med fans och såklart, bli virala. Den mexikanska internetpersonligheten och artisten Kimberly Loaiza vinner dock den globala tävlingen, då hennes låtar använts allra mest för en enskild artist under 2023. Latin Pop överlag har varit stort under året (även på andra plattformar) och på femteplats hittas ytterligare en spansktalande artist i form av Feid från Colombia.

  1. Kim Loaiza (@kimberly.loaiza)
  2. Selena Gomez (@selenagomez)
  3. BLACKPINK (@bp_tiktok)
  4. BTS (@bts_official_bighit)
  5. Feid (@ferxxo444)

Trender

Från att göra parodi på Europop med ”Planet of the Bass” till att hitta nya sätt att njuta av en McDonald’s Grimace Shake, TikTok förde samman världens alla hörn med unika upplevelser som hjälpte till att forma internetkulturen under 2023. Här är några av de största trenderna vi såg utspelas under året, utvalda av TikToks egna redaktion:

  • Första raden (på TikTok): TikTok-communityn gav oss tillgång till första parkett på årets hetaste turnéer med popstjärnor som Taylor Swift, Beyoncé, Sabrina Carpenter och Paramore.
  • Hur ofta tänker du på romarriket?: En enkel fråga till en man chockade många om hur ofta människor tänker på det romerska riket i sina vardagsliv.
  • McDonald’s Grimace Shake: En milkshake som hedrar en av företagets ikoniska maskotar fick ett eget liv när kreatörerna lade till sin egen HorrorTok-spin på Grimace Shake.
  • Planet of the Bass: Kyle Gordon inspirerades av 90-talets Euro Dance-musik och parodierade soundet med sina meningslösa texter och hypnotiska produktion för att skapa ett spår som gav honom några superstjärnor, inklusive Jonas Brothers som bjöd in honom att öppna för deras turné i augusti.
  • Tjejernas år: Trender och rörelser som tjejmiddagar, rått- och tomattjejssomrar, heta tjejpromenader och tjejtrenden till Billie Eilishs ”What Was I Made For” från Barbie hjälpte till att definiera året och inledde ”girl-aisssance”.