TikTok öppnar sitt första nordiska kontor i Sverige

Är i processen att anställa dussintals inom marknadsföring, reklam och media

Sociala medier-appen TikTok har blivit en oerhört populär plattform för videoskapande. Där kan användaren enkelt göra egna, korta mobilfilmer. Nu slår TikTok upp dörrarna för sitt första nordiska kontor i Stockholm, Sverige. Kontoret kommer dels ansvara för att utveckla den svenska marknaden – men även andra nyckelmarknader i Norden.

TikTok har nyligen fått Golden Standard-certifiering från IAB Sverige, vilket är branschorganet för digital annonsering. Just nu är TikTok dessutom i processen att anställa dussintals utöver ledningspositionerna inom områdena marknadsföring, reklam och media. Syftet med kontoret är att stödja varumärken, annonsörer samt små och medelstora företag att närvara och utveckla sin marknadsföring på TikTok. De vill dessutom öka kännedomen om plattformen här i Norden.

TikTok kan idag också meddela att de har fått Gold Standard 1.0-certifiering från IAB Sverige, branschorganet för digital annonsering, som ett erkännande av sitt arbete för att kontinuerligt höja standarderna och tillhandahålla bästa möjliga reklammiljö för varumärkespartners.

”Sverige är ett kraftverk när det gäller teknologi och det nordiska teknikekosystemet blomstrar, så vi är mycket glada över att öppna ett kontor i Stockholm. TikTok har välkomnats med stor entusiasm och vi ser en stadigt växande trend där allt fler svenskar, både individer och annonsörer, använder appen för att låta sin kreativitet flöda.” säger Liv Sandberg, Managing Director på TikTok.

TikTok är den snabbast växande och mest nedladdande appen i världen under det senaste året enligt Apptopia. Plattformen har 100 miljoner aktiva konton i Europa. TikTok rankades i BrandZ topp 100 mest värdefulla globala varumärken 2020 i världen och i topp 10 i underhållningskategorin**.

”I pandemitider, kanske mer än någonsin, behöver vi innehåll i våra liv som åtminstone för ett ögonblick ger oss skratt och glädje. Vi har fantastiska kreatörer på den nordiska marknaden, som svenskarna Elvir Aljicevic och tvillingarna Iza och Elle med fler än fem miljoner fans världen över. Jag är mycket glad att mitt team och jag har nöjet att stödja utvecklingen av TikTok-communityt i Sverige och de övriga nordiska länderna.” tillägger Liv Sandberg.