TikTok utmanar Youtube – Testar 15 minutersklipp

Vad innebär det för appens framtid?

TikTok har exploderat i global popularitet sedan den lanserades utanför Kina under 2017, efter att redan ha samlat på sig rejält intresse under namnet ”ByteDance” på hemmaplan. Möjligheten att kombinera korta klipp med enkel redigering, voice-overs och musik gjorde den till ett viralt kraftpaket, som idag har ledning för användarantal i såväl USA som flera Europeiska länder.

TikTok blev ursprungligen känt för sina korta videos, men genom åren har de sakta men säkert börjat omfamna content i längre former. De utökade sin maximala videolängd till 10 minuter från tre minuter redan i februari 2022. Innan dess var gränsen 60 sekunder efter att den ursprungligen expanderade från 15 sekunder, vilket gällde under appens första år.

Nu ser de ut som att de tar ytterligare ett steg mot att utmana den största plattformen för längre videocontent, Youtube, genom att höja sin maximala videolängd ytterligare. Enligt källor till TechCrunch har ett test på 15 minuters videos börjat dyka upp hos utvalda användare, en form av spontan beta-testning som de tidigare använt sig av för att införa funktioner som dislike-knappen.

Förändringen är ytterligare en markering mot att TikTok vill sudda ut gränserna mot Youtube som i sin tur börjat närma sig det andra hållet med sina Shorts. Det är även värt att notera att TikTok även testat ett horisontellt helskärmsläge sedan december 2022, som likt videolängden testas i utvalda regioner för utvalda användare. Inga officiella kommentarer eller meddelanden har hittills kommit från TikTok.