Tommy Hilfiger & Harlem’s Fashion Row presenterar designtävling för att lyfta BIPOC-kreatörer

Tre finalister tävlar om en prissumma på $20.000 och att få designa en kollektion tillsammans med Tommy Hilfiger

Tommy Hilfiger och deras “People’s Place’-program har tillsammans med Harlem’s Fashion Row startat The New Legacy Challenge. En designtävling tillika samarbete som lanserades 2021 med syftet att öppna upp för fler möjligheter till mentorskap och resurser för nästa generations BIPOC-kreatörer, det vill säga Black, Indigenous och People of Color. Målet har varit att skapa en plattform helt och hållet dedikerad till att lyfta dessa personers talang och vision. 

Under september 2021 erbjöds således designers att anmäla sig till The New Legacy Challenge och ta fram egna tolkningar av modern prep och stilen som alltid funnits i Tommy Hilfigers DNA. Utöver att utforska preppy-kulturen, hoppades arrangörerna att prövningen ska lyfta BIPOC communitys historia och hur det format den klassiska amerikanska stilen. 

Nu har tävlingen kommit fram till final och de tre finalisterna, Megan Smith, Johnathan Hayden och Clarence Ruth, kommer i mars månad göra upp om en prissumma på $20.000 och möjligheten att co-designa en kollektion tillsammans med Tommy Hilfigers designteam. 

”När vi lanserade People’s Place-programmet såg vi hur viktigt det är med karriärsupport och tillträde till industrin, och att det var områden där vi behöver tillsätta mer tillgångar och möjligheter för nästa generationens BIPOC-kreatörer”, berättar Brandice Daniel, VD och grundare av Harlem’s Fashion Row och fortsätter: ”Vi är stolta samarbetspartners av det här programmet eftersom det bidrar till förändring på riktigt. Samarbetet är även vårt sätt att höja nästa generations BIPOC-designers röster”.