Tommy Hilfiger lanserar kollektion anpassad funktionsnedsättningar

Nu blir kollektionen tillgänglig i Europa

Under juni månad lanseras Tommy Hilfiger Adaptive, en kollektion designad för vuxna och barn med funktionsnedsättningar.

I linje med Tommy Hilfigers arbete för inkludering och mångfald är plaggen i Tommy Hilfiger Adaptive utformade för att underlätta rörlighet i vardagen. Kollektionen visar varumärkets klassiska färger i plagg som jackor, skjortor, klänningar och t-shirts. Några förenklande detaljer vi ser bland plaggen är stängning med magnet, förlängda dragkedjor och justerbara remmar som underlättar vid av- och påklädning.
”Något jag har lärt mig av att själv ha barn med särskilda behov är hur stor påverkar Tommy Hilfiger Adaptive kan ha. Varje bit av kollektionen har samma grundläggande design som i våra andra kollektioner fast med diskreta anpassningar. Funktionella ändringar som gör det enklare att klä sig för att låta både barn och vuxna med funktionsnedsättningar få vara oberoende och må bra i sig själva.” säger Tommy Hilfiger.  
Över en miljard människor världen över lever med en funktionsnedsättning, vilket kan göra något så enkelt som att klä sig varje dag till en utmaning. Inspirerad av deras erfarenheter och Tommy Hilfigers egna historia om att få barn med autism avgav han ett löfte om att tänka över designprocessen och hitta lösningar som demokratiserar mode, för att ge vuxna och barn större frihet.
Tommy Hilfiger Adaptiv lanserades i USA våren 2016 för barn, följt av en vuxenkollektion under hösten 2017. Nu lanseras kollektionen runt om i Europa, Japan och Australien. Se bilder ovan.