Vid det här laget vet de flesta (och kanske till och med deras mormor) vem Travis Scott är. Hans musik är troligtvis bland världens mest hyllade - och detsamma kan sägas för i stort sätt allt han arbetar på, vilket inte är lite. För att fira LaFlame’s nya kollektion med Dior tar vi idag en titt på hans collabs genom tiderna, vad de betytt, och hur han utvecklats. Vi börjar 2014 - en enklare tid - där märket Been Trill var i framkanten i det framväxande streetwear-landskapet.

Been Trill (2014)

Grundat av inga mindre än Virgil Abloh, Matthew Williams, Heron Preston, Justin Saunders, och YWP, var det inget som under 2013 kunde stoppa Been Trill. Den nedstänkta loggan sågs klistrad på varje hypebeasts svarta T-shirt. Travis Scott’s status som Kanye-protégé var troligtvis till stor hjälp när han byggde sina relationer med modevärldens elit, samt var aktuell med plattan Owl Pharaoh och singeln “Upper Echelon”. Estetiken hämtades från skogen, vilket sedan blev till Trill-samarbetets grund. “LaFlame” ses skrivet i märkets typsnitt på bröstet, med en nästan New York Post-inspirerad text nedtill. Än idag är detta en av de högst rankade grails för varje fan.

Diamond Supply Co. (2016)

Skate-märket Diamond Supply var de första att få jobba med Travis efter den banbrytande plattan Rodeo. En kollektion på flera T-shirts och hoodies erbjöds öppet och såldes som vilket annat samarbete som helst - en hel bunt såldes till exempel på Hollywood i Stockholm utan någon som helst press på att sälja slut. 

Bape (2016)

2016 var enligt många ett av hip-hoppens bästa år. Med Rodeo bland oss var det nu inget snack om vare sig LaFlame var en stjärna eller inte. Övergången från underground till mainstream gjorde Scott till en riktigt eftertraktad artist att arbeta med - både i studion och i designrummet. Exklusivt till Complexcon var denna Baby Milo-tisha, som än idag går ner i historien som ett av artistens viktigaste plagg.

Helmut Lang (2017)

Lang’s plats bland modes mest inflytelserika märken går inte att neka. Det är just det som gjorde deras samarbete med Travis till ett av artistens viktigaste. Att jobba med ett större och respekterat hus som Helmut var inte bara ett kvitto på uppvisningen av hans popularitet, utan det syntes även på kollektionen hur pass seriösare han tagit designprocessen. I en nästan Raf Simons SS02-inspirerad kollektion sågs han finslipa sina kunskaper inom mode för hela världen att se.

Ksubi (2017)

Ksubi har länge varit ett primärt samtalsämne inom new-age rap, vilket gjorde Scott’s samarbete allt mer ikoniskt. Denna denim-fyllda kollektion var kanske inte lika experimentell som den sistnämnda, men var till stor hjälp när han sakta men säkert stärkte sitt brand.

Virgil Abloh (2017)

“Virgil Abloh” och “Travis Scott” är idag två namn som får det att vattnas i munnen på världens hypebeasts. 2017 var hypen kanske inte helt på samma nivå, men för Off-White's fans var det utan tvekan en prestation. Den exklusiva T-shirten såldes endast på Abloh’s DJ-gigg och var oerhört inspirerad av hans märke. 

Texas Chainsaw Massacre (2017)

Kanske inte det mest omtalade idag, men 2017’s Halloween-collab med Texas Chainsaw Massacre var utan tvekan en stapel för Travis. Med tanke på artistens rötter i Houston, TX har just detta unika samarbete en viss äkthet som sällan lyckats återskapas.

Nike (2017)

Det var väl antagligen bara en tidsfråga innan en nyfunnen superstjärna som Travis år 2017 fick sig ett sneaker-kontrakt. I februari var det klart: Nike Air Force 1 Low "Travis Scott" blev till verklighet. På den tiden var det nog svårt för vardera parti att visualisera hur stort denna stund skulle komma att bli för LaFlame's popularitet, samt för det populärkultursimperium han sakta börjat bygga.

SAINT LAURENT (2018)

Efter att ha frontat dess nya kampanj genom videon till "Can't Say", var det nu dags för ett samarbete med lite mer klass - Saint Laurent. De valde den diskretare vägen med ett kolsvart skivomslag, som även kom med en custom-made platta vars låtar gick från alla olika artister och genrer.

Readymade (2018)

I höjden av Astroworld-släppet var det dags för lite het merch. Efter att ha släppt en rad oförglömliga plagg - som man fortfarande ser på gatan - var ett av de i samarbete med det japanska upcycling-märket Readymade. Det dåvarande släppet var en tisha med ett porträtt på unga Travis, men de har sedan dess fortsatt deras samarbete.

Houston Astros / New Era (2019)

Ännu ett collab från den långvariga merch-kollektionen. Kepsen som i stort sätt är en anpassad New Era-fitted var utan tvekan ett stort steg för Houston-rapparen, och blev till ett vackert testament för hans prestationer.

Reese's Puffs (2019)

Både frukostätare och resellers blev hungriga efter dessa. Scott's egna Reese's Puffs markerade första samarbetet med något mat-relaterat, och kom, som vi nu vet, inte att bli det sista. För de som fortfarande är ute efter en förpackning får man troligtvis behålla den på hyllan - då de flesta hade ett utgångsdatum i 2020.

Houston Rockets (2020)

Likt sin egna New Era-keps, betydde denna bobblehead troligtvis mer för Travis än för någon annan. Med en kärlek för att sitta courtside samt för basket överlag, finns det ingen tvekan till att denna miniatyr, som pyntas med kedjor och grillz, har en egen plats i artistens hjärta.

Hot Wheels (2020)

JACKBOYS är nu bland oss, och med den bilinspirerade estetiken som sågs under projektets släpp var det kanske inte förvånande att ett samarbete med Hot Wheels var på gång. Denna BMW M3 E30 "Jackboys Edition" sitter som en smäck på samlarens hylla.

Fortnite (2020)

Medan han alltid varit känd för sina konserter och dess energi, var det nog inte många som kunde förutspått att hans kanske mest kända konsert någonsin skulle komma att bli på det populära Battle Royale-spelet Fortnite. Spelare från hela världen kunde delta och se den animerade karaktären växa till jättelika dimensioner och spela sina ikoniska låtar. Detta födde dessutom ett samarbete med Nerf, där ett vapen inspirerat av spelet erbjöds.

McDonald's (2020)

Det allt så omtalade collabet med McDonald's skapade inte bara en buzz från dess marketing, utan även från de oräkneliga mängder memes som kom där på. "Travis Scott Meal" tog sig ut från matens värld och blev till en ikonisk stund för populärkultur med merch (såklart), smakprov, och andra samarbeten som med Cactus Plant Flea Market.

  • Rayscorruptedmind

Evisu (2020)

LaFlame har länge varit en bärare av det flashiga jeans-märket Evisu - och fick förra året chansen att designa sina egna par. Efter teasande från både fotografen Rayscorruptedmind samt Evisu själva, har fans fortfarande inte fått ta del av någon av produkterna.

Playstation / SONY (2020)

Lanseringen av en ny konsol under en pandemi må vara svårt, men med lite hjälp på traven av kanske världens största ansikte inom hip-hop blev Playstation 5's lansering en succé. Travis kom inte bara med en reklamfilm, utan även med en kapselkollektion samt de omtalade Nike x Travis Scott x Playstation Dunk Low. Ännu ett collab som troligtvis verkligen kommer från hjärtat av gamern Travis.

Neighbourhood (2021)

Vilket bättre sätt att fira sin födelsedag på än med en minikollektion i samarbete med japanska Neighbourhood? En t-shirt, hoodie, samt rökelsekammare var allt de två behövde för att skapa en gullig, minimalistisk, men fin kapsel.

  • Dior

Dior (2021)

Travis Scott's medverkan i Dior Summer 2022 kan vara sitt största hittills. Med tanke på hur det hela i själva verket inte lanseras som ett "collab", utan snarare som rapparens egna verk för lyxmärket, gör det hela allt viktigare. Att en artist från friheten att fritt designa för ett av världens respekterade modehus är en stapel som aldrig kommer att glömmas, både från våran samt Travis' sida.