USA kan tvinga resenärer att lämna fem års sociala medier-historik

USA kan börja kräva fem års sociala medier från resenärer. Här är vad de nya reglerna betyder och hur de kan påverka svenska turister.

Att resa in i USA kan snart bli betydligt mer komplicerat. En ny proposal från U.S. Customs and Border Protection (CBP) föreslår att resenärer från länder som Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Sverige, alltså länder som ingår i det populära Visa Waiver Program, kan behöva lämna upp till fem års historik från sina sociala medier innan de får grönt ljus att resa in.

Kan påverka över 40 länder

I dag räcker det med att fylla i ESTA-ansökan online, betala 40 dollar och ange sin adress och kontaktinformation. Men enligt CBP:s nya dokument i Federal Register vill myndigheten utöka kraven rejält.

Det nya förslaget innebär att resenärer måste:

  • Lista sociala medier som använts de senaste fem åren
  • Lämna mejladresser från de senaste tio åren
  • Ange detaljer om föräldrar, syskon, barn och partner (namn, födelsedatum, tidigare boenden, m.m.)

Sociala medier har varit frivilligt i ESTA sedan 2016, men experter menar att det nu kan bli avgörande. Xiao Wang, vd på Boundless, säger att frånvaron av sociala medier kan tolkas som att en resenär ”döljer något”, vilket kan påverka ansökan negativt.

Resebranschen kritisk

Förslaget kommer samtidigt som USA redan fått kritik för det nya ”visa integrity fee” på 250 dollar som ska införas för flera visakategorier (dock inte för Visa Waiver-länder). Turismorganisationer varnar för att hårdare regler och högre avgifter kan skrämma bort miljontals turister, vilket är extra känsligt inför stora event, som nästa års fotbolls-VM.

En representant från reseindustrin säger anonymt att CBP inte informerat branschen i förväg och kallar planerna ”en kraftig upptrappning i granskningen av resenärer”.

Förslaget är inte klubbat – än

CBP betonar att det inte är en slutgiltig regel. Förslaget är ute på remiss i 60 dagar och kan justeras. Men om det går igenom kan förändringarna börja rullas ut successivt under kommande månader.