Varumärken att hålla koll på under 2021

Lär dig mer om: Hanifa, Peter Do, Mowalola och Ottolinger

En sak vi alla kan hålla med om – är att 2020 varit ett år utöver det vanliga. En pandemi som slagit hårt mot världen har resulterat i prövningar, svårigheter och förändringar. Trots att världen ställts inför en omställning, har året samtidigt dominerats av talang, kreativitet och en rad nya innovationer. 

En bransch som präglats av kreativa lösningar 2020 är tveklöst modeindustrin. För ett år sedan var det nog ingen som var förberedd på att industrins viktigaste mode-event skulle ställas in. Många skulle också haft svårt att föreställa sig att de traditionella in-real-life modevisningarna, skulle ersättas med digitala alternativ.

2020 har som sagt varit ett år av nytänk och kreativitet. Dopest har därför valt att lyfta upp fyra varumärken som vi tycker har bidragit med ett spännande och nytänkande budskap det här året – och som vi tycker att alla bör har ögonen på inför 2021.   

Hanifa

Hanifa, ett namn som kom att bli omtalat för sitt otroligt innovativa sätt att presentera mode på. Tidigare i år tog hon sociala medier med storm när hon var bland de första att genomföra en digital modevisning. Hanifa utnyttjade teknologi på ett nytt, spännande sätt som aldrig tidigare skådats. Hon kom att skapa rubriker världen över, och blev kanske även en förespråkare för ett nytt sätt att presentera mode på. Hanifas sofistikerade design utmärks av en stilren elegans som kompletteras av en modern bekvämlighet.

 

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av Hanifa (@hanifaofficial)

Peter Do

Peter Do är en New York-baserad modedesigner med rötter från modeimperiet Celiné. Efter att ha jobbat för Celiné i två år beslöt sig Do för att satsa på sitt egna varumärke. Och för det är vi evigt tacksamma! Det senaste året har Peter Do kommit att bli ett välkänt namn världen över. Hans designs framhäver en spännande minimalism med otroliga skärningar och silhuetter. Tidigare i år röstades han fram till en av åtta finalister i den prestigefyllda LVMH-tävlingen.

 

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av Peter Do (@the.peterdo)

Mowalola

Mowalola, den Londonbaserade modeskaparen, konstnären och geniet – har under 2020 kommit att hyllas enormt på den internationella modescenen. På kort tid har hon lyckats fånga många hjärtan, bland annat stjärnparet Kanye West och Kim Kardashian West. Tidigare i år utnämndes Mowalola som creative director för det efterlängtade och starkt omtalade Yeezy X GAP-samarbetet, av ingen mindre än West själv.

 

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av DriP Gawd (@mowalola)

Ottolinger

Ottolinger är ett varumärke grundat av den schweiziska duon Cosima Gradient och Christa Bösch. Duon känns igen för sina spännande, unika och otroligt omtyckta designs. Ottolinger experimenterar mycket med spännande skärningar, silhuetter – samt med material och tryck. Det senaste åren har vi sett stjärnor som SZA, Zara Larsson, Beyonce, Kim Kardashian och Bella Hadid bära deras designs.

 

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av OTTOLINGER (@ottolinger1000)

 

Foto: Nadine Fraczkowski / Courtesy of Ottolinger