Varumärken som försvunnit detta decenniet

Från Cheap Monday till American Apparel. Spana in vilka varumärken som försvunnit dem senaste åren

Vi avrundar snart år 2019, vilket innebär att vi inom kort avslutar ett decennium som varit fyllt med förändringar. Inom klädvärlden har vi fått se ett flertal stora varumärken och kedjor tvingats lägga ner i vad som kallas för retaildöden.

NSS Mag har listat dem största varumärkena som gått i graven, bland dessa ser vi bland annat svenska Cheap Monday. Se listan nedan.

Cheap Monday (2000 – 2019)

Via: Cheap Monday

Cheap Monday grundades av Lars Karlsson, Örjan Andersson och Adam Friberg och blev snabbt en favorit bland många ungdomar för sina väldigt åtsittande jeans. Cheap Monday blev så pass populärt att H&M år 2008 valde att köpa upp 60% av varumärket för över 550 miljoner kronor.

I takt med att trenden förändrades och att Cheap Monday fortsatte på samma bana med tighta jeans fick man det allt tuffare ekonomiskt och valde därför tidigare i år att lägga ner varumärket.

Forever 21 (1984 – 2019)

Foto: Phillip Pessar/Flickr

Den amerikanska klädkedjan Forever 21 som riktade in sig på modemedvetna och billiga kläder till unga sågs tidigare som en konkurrent till både H&M och Zara. Klädföretaget som grundades 1980-talet i Kalifornien då under namnet Fashion 21 var länge en framgångssaga med över 500 butiker i USA och totalt 800 butiker världen över (dock ingen fysisk butik i Sverige).

Men på grund av minskad försäljning och skulder på 1-10 miljarder dollar tvingades klädkedjan tidigare i år lämna in en ansökan om konkurs i Europa och Asien samt förväntas stänga ner drygt 180 butiker i USA för att kunna ompositionera och omorganisera varumärket.

American Apparel (1989 – 2017)

Det amerikanska klädbolaget American Apparel gjorde sig kända för sina vågade och sexistiska kampanjer. När dåvarande vd:n Dov Charney blev föremål för brottsmål gällande sexuella trakasserier började kritiken slå mot affären och två år senare gick företaget i konkurs.

Gildan Activewear köpte upp American Apparels immateriella rättigheter och varumärket år 2017 och försöker sig nu på en återlansering med fokus på jämställdhet mellan könen och e-handel.

Abercrombie & Fitch (1892 – 2017)

Amerikanska kedjan Abercrombie & Fitch gjorde sig kända under 2000-talet med sina dunkelt ljudsatta butiker med housemusik som alltid spelades på hög volym (80 decibel enligt företagspolicyn) och med halvnakna muskulösa killar som förekom flitigt i butikerna. Man hade även som policy att butiken ska lukta som företaget parfym.

Nu ser den eran ut att vara över, även om A&F ännu inte stängt ner helt överallt (än) så har dem genomgått enorma nedskärningar och stängt ner ett hundratal butiker runt om i världen. Detta trots att man ändrat strategi och försökt gå mot att ha mindre preppy-kläder.

Quiksilver (1969 – 2015)

En gång i tiden var Quiksilver Inc ett av världens största sportmodeföretag som bland annat ägde varumärken som QuiksilverRoxy och DC Shoes. Efter ett par tuffa år i USA fick man slutligen ansöka om att behandlas under det som i USA kallas för Chapter 11, något som kan jämföras med en rekonstruktion. Chapter 11 används för att företaget inte ska sättas i konkurs utan kunna drivas vidare fram till dess att en ny ägare och finansiell lösning har hittats.

Denna lösning blev ”räddningen” för Quicksilver som år 2015 blev uppköpta Oaktree Capital Management för 157 miljoner euro. I och med uppköpet byte Quicksilver Inc även namn till Boardriders Inc – vilket även idag är namnet för företaget som idag äger flera varumärken inom actionsport.

Barneys New York (1923 – 2019)

Ännu ett varumärke som inte försvunnit helt än men lyxvaruhuskedjan Barneys New York som grundades redan år 1923 har ekonomiska problem och riskerar att hamna i konkurs. Huvudanledningen är att hyran för flashship-butiken i Manhattan har en hyra som på kort tid nästintill dubblerats från $16 miljoner dollar till $30 miljoner dollar per år. Detta i kombination med nya konsumentmönster har gjort att man kämpar för att undvika konkurs.

Barneys har mer än 10 butiker runt om i USA, bland annat i Kalifornien och Florida samt 12 butiker under sitt namn i Japan. Likt Quicksilver ansökte man om Chapter 11 och har nyligen fått en finansiering på 218 miljoner dollar från Brigade Capital Management och B. Riley vilket innebär att man tillfälligt lyckats pausa nedstängningen. Det återstår att se i vilken skepnad Barneys New York kommer att drivas 2020.

Via:NSS & The Fashion Law