Varumärken som hyllar Pride Month - se alla kollektioner här

Läs mer om vilka organisationer du kan stötta

Dopest redaktionen har listat några varumärken som hyllar och stöttar LGBTQIA+ communityt under juni som är Global Pride Month 2021. Arbetet för ett jämlikt samhälle där alla individer och all kärlek får full förståelse och stöd året runt, behöver självklart ske på en daglig basis – och inte utifrån ett kommersiellt syfte. Nedan kan du som vill uppdatera garderoben dock hitta några märken som genom kampanjer och initiativ lyfter och donerar till organisationer som uppmärksammat rättigheter för LGBTQIA+ communityt!

Calvin Klein 

Genom kampanjen #proudinmycalvins vill Calvin Klein hylla avgörande ögonblick under LGBTQIA+ resan. Sex olika fotografer har fångat åtta personligheter i avskalade och intima miljöer. Det presenteras genom en känslofylld kortfilm som representerar individernas bakgrund, talang och inverkan på – LGBTQIA+ communityt.

Calvin Klein bidrar till flera ideella organisationer för att stödja och främja jämlikhet och trygghet för LGBTQIA+. 2021 blir de partners med The Trevor Project med syfte att öka kunskapen kring organisationens krisservice för suicidalprevention – och de har även inlett ett treårigt partnerskap med BlaQ Aboriginal Corporation. Varumärket donerar även till Transgender Legal Defense & Education Fund samt minnesmärket National Pulse Memorial & Museum.

Happy Socks 

Det svenska företaget Happy Socks, kända för sina kreativa strumpor, vill göra förändring på riktigt. Istället för att lägga pengarna på en satsig Pride-kampanj, väljer de att donera pengar till en organisation som de anser gör direkt skillnad för LGBTQIA+ gemenskapen – InterPride. Varumärket uppmanar sina kunder att göra samma sak: stötta organisationer som gör skillnad.

Eftersom Pride är en del av livet, och inget som det endast bör läggas fokus på en gång om året, säljs  Happy Socks kollektion Always Walk With Pride året runt. InterPride kommer få 10% av vinsten från produkterna i linjen. Kollektionen består av presentboxar med färgglada strumpor, i storlekar för både barn och vuxna.

COS

Det svenska varumärket COS är kända för sina moderna tolkningar av klassiska kläder och basplagg som bör finnas i varje modemedveten människas garderob. De fortsätter nu arbetet med att stödja global Pride och LGBTQIA+ – gemenskap. För andra året i rad samarbetar COS Europa med välgörenhetsorganisationen Kaleidoscope Trust.

COS släpper en kapselkollektion bestående av flera olika T-shirts designade av konstnären Coco Capitán. Intäkterna går till välgörenhetsorganisationer världen över. I samband med kapseln släpps även en tote väska i begränsad upplaga inför Global Pride 2021. Linjen finns online och i butik. Väska säljs för 150 SEK, och T-shirten för 490 SEK.

Levi’s 

För Pride 2021 vill Levi’s uppmuntra till empati och inkludering – det bland annat genom en Pride-kollektion som hyllar LGBTQAI+ -communityt. Kampanjen har fått namnet ”All Pronouns. All Love” och belyser vikten av att respektera och använda rätt pronomen för mer kärlek och förståelse.

I samband med kollektionen fortsätter Levis stödja LGBTQIA+ -communityt genom att samarbeta med OutRight Action International. 100% av intäkterna från Levi’s Pride 2021 kommer doneras till organisationen.

Deras kollektion består av unisex-plagg som kombinerar moderna klassiker med ett färgstarkt regnbågstryck. Vi ser bland annat en Liberation Trucker Jacket, matchande shorts och accessoarer. Spana in kollektionen via Levi’s hemsida.

Dockers 

Det amerikanska varumärket Dockers, som är en dimension av Levi’s, firar att kärleken är bortom binär – och att alla typer av kärlek ska firas. Samtidigt hyllar de samarbetet med partnern Stonewall Community Foundation – som stödjer LGBTQIA + communityt. Till organisationen skänker de €5000. Syftet är att fortsätta arbetet även bortom juni månad och in i framtiden.

Därför släpper Dockers för fjärde året i rad sin Pride-kollektion United By Love. Vi får se fem plagg. Däribland ett linne, en T-shirt, en skjorta, cargo shorts samt en ryggsäck. Kampanjen frontas av Dockers egna vänner och medlemmar till varumärket som är en del av LGBTQIA + -communityt. Linjen finns ute nu via Dockers hemsida.