Kvinnliga designers hyllar fotbollströjan inför VM

I samband med VM i damfotboll i sommar släpper Nike fyra nya kollektioner av fotbollströjor med matchade BH:ar. De är designade av fyra olika kvinnliga innovatörer från Europa, USA och Asien. 

Fotbollströjan är inom sporten plagget som på en och samma gång stöttar och hyllar lysande prestation. För atleter så fyller den ett praktiskt syfte – fotbollströjan är ett verktyg för deras galna drömmar. För fansen är tröjan ett sätt att stötta sitt favoritlag och, i slutändan, sitt community.

Förra veckan inleddes VM i damfotboll och vad passar då inte bättre än fyra kvinnliga designers som får skapa sin egen version av fotbollströjan – för att fira och lyfta starka kvinnor världen över. Yoon Ahn, Christelle Kocher, Erin Magee och Marine Serre har denna sommar utifrån sin egen vision fått omskapa fotbollströjan tillsammans med Nike. Med kollektionen visar de att fotbollströjan behöver inte utgå ifrån det som är norm och standardiserat, utan kan också påminna om den förenande kraften i sporten. Varje designer har också skapat en matchade BH som går i samma anda som fotbollströjan.

Yoon Ahn (AMBUSH) förklarar tankarna bakom designen som:

”Min Nike x AMBUSH®-tröja är en unisex fotbollströja inspirerad av Happi-kappan, en traditionell japansk kappa med raka ärmar. Jag valde Happi-kappan för att jag tycker att det är minst lika viktigt för våra supportrar att kunna ha ett universellt plagg att fira i, det är för mig lika stort och viktigt som det är att hylla världsmästerskapet och de fantastiska kvinnliga spelarna.”
Christelle Kocher (Koché) ville ge en känsla av rörelse och positiv energi,

”Jag skapade den här klänningen genom att rekonstruera fotbollströjan utifrån den kvinnliga kroppen. Resultatet är en klänning som kan bäras utav en tjej vare sig hon sportar, dansar eller bara rör sig i världen.”

Klänningen går i neutrala färger blandat med vissa utmärkande detaljer, som den röda Koché-loggan tvärs över plagget.


Erin Magee (MadeMe)
tar tillfället i akt och uppmärksammar betydelsen av namnet Nike – ”winged goddess of victory”:

”Jag ville att tröjan i förstahand skulle andas sport, och i andrahand mode. Den ska hylla den otroliga, triumferande historian av USAs damlandslag i fotboll genom att vinkla uppmärksamheten mot det ikoniska sportmärkets kvinnliga namne: Nike, segergudinnan.”

Precis som Koché menar Marine Serre (MARINE SERRE) på att det är essentiellt att tröjan ska kunna bäras av alla.
”Fokus för min design ligger alltid i mångsidighet och möjligheten att kunna anpassa plagget till vardagslivet. Det var viktigt att skapa en kollektion där syftet är att få kvinnor att må bra och känna sig starka utan att behöva kompromissa med stil.”

Spana in samtliga designer i galleriet nedan!