"Wake Me Up" första svenska låten som säljer diamant

Aviciis megahit från 2013 blir en av bara 110 låtar genom tiderna som når certifikatet, låten firar även tioårsjubileum

Med sitt unika sätt att kombinera olika genrer kom Tim ”Avicii” Bergling att bli en av de mest tongivande artisterna inom modern popmusik. Han anses vara en av de mest inflytelserika houseproducenterna genom tiderna och vid hans bortgång 2018 sörjdes han av en hel värld.

”Wake Me Up”, som gavs ut den 17:e juni 2013 och därmed firar tio år idag, är en av Aviciis allra mest framgångsrika singlar. Låten, där han kombinerar housemusik med traditionella bluegrass-element, placerade sig högt på Billboard Hot 100 och toppade listor i över 60 länder. Den var även den mest strömmade på Spotify vid tidpunkten för släppet och är sedan länge hans mest spelade låt.

Låten når nu ännu en milstolpe när den tilldelas en diamant-certifiering från Recording Industry Association of America (RIAA). Det innebär 10 miljoner sålda enheter och/eller motsvarande värdering för streams. ”Wake Me Up” blir därmed den högst certifierade låten inom dans/electronica i RIAA:s historia. Totalt är det bara 110 låtar världen över som har uppnått diamantstatus sedan nivån etablerades 1999.

”Tims energi och ansträngning för att producera såväl min sång som musiken visar vilken passion han hade för skapandet”, säger Aloe Blacc, som sjöng på låten, i ett pressmeddelande.